آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۰
اخبار کشور
۱۰

نماینده ایران در آژانس: موضوع چاشنی های انفجاری از نظر ایران بسته شده است

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از اجرای مرحله سوم از همکاری های میان ایران و آژانس در راستای تفاهم «چارچوبی برای همکاری» خبر داد.

رضا نجفی در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پنج گام همکاری با آژانس را اجرا خواهد کرد با تایید اجرای مرحله سوم همکاری ها با آژانس گفت: اجرای بخش هایی از این پنج گام شروع شده است و بخش های دیگر هم انجام خواهد شد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که ایران از نحوه اعلام نظر آژانس درباره چاشنی های انفجاری رضایت دارد یا خیر با اشاره به بیانیه مدیرکل آژانس در تهران پس از دیدار با مقامات کشورمان اظهار کرد: وقتی در سطح مدیرکل بیانیه ای منتشر می شود به عنوان مقام ارشد آژانس آن بیانیه معتبر و قابل استناد است. از سویی مدیرکل در بیانیه اش اعلام کرده که خواسته آژانس درباره چاشنی های ایمن انفجاری به نوعی برآورده شده است البته ما انتظار بیش تری داشتیم. در عین حال از نظر ما موضوع چاشنی ها بسته شده است.

نجفی در پاسخ به این که مدیرکل در گزارش فصلی یا نشست شورای حکام بعدی بیانیه خود در تهران را تکرار خواهد کرد؟ گفت: چه تکرار کند چه نکند بیانیه وی که در تهران اعلام کرد موضع رسمی مدیرکل آژانس محسوب می شود.

وی با اشاره به حضور تیم فنی و کارشناسی آژانس به همراه مدیر کل در سفر اخیر به تهران و ادامه مذاکرات فنی با بیان این که مذاکرات ایران و آژانس همیشه ادامه داشته است گفت: مذاکرات فنی با آژانس هیچ وقت قطع نمی شود و همیشه ادامه دارد؛ در مواقعی غیررسمی در وین یا تهران و در مواقعی مثل سفر مدیرکل آژانس به تهران این دیدار ها و مذاکرات رسمی است.

نماینده دائم ایران در آژانس هم چنین با توجه به کوتاه بودن زمان اجرای این پنج گام تا سوم شهریور اعلام کرده است که اجرای این مورد به زمانی بیشتر نیاز است که با هماهنگی با آژانس صورت می گیرد.

اواخر اردیبهشت ماه سال 93 ایران و آژانس بر سر اجرای پنج گام دیگر در قالب تفاهم «چارچوبی برای همکاری» توافق کردند که قرار شد این پنج گام تا سوم شهریور سال جاری (25 اوت) انجام شود اما با توجه به برخی اختلاف نظرها اجرای آنها متوقف شد.