آرشیو چهارشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۲۸
فن آوری
۱۹

محافظت از پیامها در جی میل

مانی آشتیانی

پست الکترونیکی گوگل یعنی جی میل یکی از پرطرفدارترین پستهای الکترونیک در بین کاربران اینترنتی است. شاید همین محبوبیت هم باعث شده این سرویس الکترونیکی مورد توجه هکرها قرار بگیرد. روزانه خبرهای گوناگونی از درز اطلاعات کاربران از طریق جی میل یا هک شدن آنها می شنویم. اما با رعایت چند نکته ساده یا کمک گرفتن از سرویسهای امنیتی میتوانید مانع هکشدن و از دست دادن اطلاعات جیمیل خود شوید.

یکی از بهترین سرویسهایی که به کمک آن میتوانید امنیت جی میل خود را افزایش دهید استفاده از افزونه SafeGmail است. این افزونه که مخصوص کاربران مرورگر کروم است ایمیلهای ارسالی شما را رمزگذاری میکند.

در واقع با کمک این افزونه پیامهای شما توسط مرورگر رمزگذاری و سپس رمزگشایی میشود. این افزونه به حدی امنیت پست الکترونیکی شما را بالامیبرد که حتی وقتی پیامی را ارسال میکنید نسخه ذخیره شده آن در صندوق دریافت یا ارسال نیز همچنان رمزگذاری شده باقی میماند. همچنین شما میتوانید برای بعضی از پیامهای خود زمانی را تهیه کنید تا در یک تاریخ مشخص به صورت خودکار از بین بروند. کار با این افزونه بسیار ساده است. بعد از نصب افزونه کامپیوتر خود را restart کنید و بعد از این کار به حساب کاربری جی میل خود بروید.

حالاگزینه جدیدی به بخش Compose شما اضافه شده که نام آن Encrypt است. وقتی پیام را آماده و تصمیم گرفتید آن را برای فرد یا افرادی ارسال کنید کافیاست به جای کمک گرفتن از دکمه send از دکمه send+Encrypt استفاده کنید. این دکمه تمام پیام شما را رمزنگاری کرده و برای گیرندگان شما ارسال می کند.

گیرنده نیز وقتی پیام رمزگذاری شده را دریافت میکند باید به سوالی امنیتی که به صورت جداگانه از سوی دریافتکننده با او به اشتراک گذاشته شده است پاسخ دهد تا بتواند به ایمیل ارسالی دسترسی داشته باشد. پس اگر به امنیت ایمیلهای خود علاقه دارید به شما توصیه میکنیم این ترفند را یکبار آزمایش کنید.