آرشیو شنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۸
سیاسی
۲

ظریف:تهران و مسکو در برابر فشارها تسلیم نمی شوند

وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر از مواضع مثبت دولت روسیه در موضوع هسته ای ایران گفت: امیدواریم با کمک دوستان روسی پرونده هسته ای ایران را به نتیجه برسانیم.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف که پس از حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ترکیه، به مسکو رفته بود دیروز در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به سه بار سفر به مسکو در طول یک سال گذشته، اظهار کرد: ارتباطات دو کشور در سطوح عالی است و در یک سال گذشته بی سابقه بوده است که این نشانه اهمیت دولت جدید ایران به برقراری ارتباط راهبردی با کشور دوست و همسایه مان روسیه است.

وی ادامه داد: ایران و روسیه به عنوان دو کشوری که دارای منافع مشترک دوجانبه و چندجانبه هستند، دیدگاه های مشترکی در زمینه های راهبردی از جمله در زمینه مبارزه با افراط گرایی و خشونت دارند.

وزیر امور خارجه ایران با استقبال از موضع دولت روسیه به عنوان عضو گروه 1+5 که دارای روابط و همکاری صلح آمیز هسته ای با ایران نیز هست و همچنین به عنوان عضوی که به اهمیت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران وقوف دارد، ابراز امیدواری کرد پرونده هسته ای ایران به نتیجه نیک برسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا تحریم ها می تواند بر ایران فشار آورد، اظهار کرد: به نظر ما تحریم ها هیچ گاه نمی تواند به نتیجه برسد زیرا تحریم ها راهکار غیرقانونی برای فشار و اعمال سیاست های زورگویانه است که با مقررات حقوق بین الملل مغایرت دارد و نتیجه بخش نخواهد بود.

وی با اشاره به این که برنامه های هسته ای ایران به دلیل تحریم ها متوقف نشده است، گفت: تحریم ممکن است فشار بیاورد، ولی مردم ایران و روسیه برای حراست از هویت ملی و حقوقشان حاضرند فشارها را بپذیرند و هیچ گاه در برابر فشارها به زانو درنمی آیند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم گفت: درباره بحران سوریه هیچ گزینه ای به جای حل و فصل سیاسی وجود ندارد. همچنین توافق کردیم که در همه گام های بین المللی برای حل و فصل مسالمت آمیز در سوریه، ایران مشارکت کند.