آرشیو شنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۸
جامعه
۱۷

رییس جامعه تورگردانان ایران: عوارض خروج از کشور صرف گردشگری نمی شود

رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: امسال از محل 50 درصد عوارض خروج مسافر از کشور، صنعت گردشگری حدود 300 میلیارد تومان بودجه خواهد داشت، به شرط آن که دولت این بودجه را به صنعت گردشگری اختصاص دهد.

ابراهیم پورفرج افزود: سال گذشته هفت میلیون ایرانی به قصد سفر، از کشور خارج شده اند. این آمار هر سال رو به رشد است بنابراین اگر امسال حدود هشت میلیون ایرانی قصد سفر به کشورهای خارجی را داشته باشند، باید هر کدام حدود 75 هزار تومان عوارض خروج از کشور به دولت بدهند. پس رقمی معادل 600 میلیارد تومان از محل این عوارض به دست می آید.

به گزارش مهر، وی اظهار کرد: پیش از این پیشنهاد داده بودیم که 50 درصد این هزینه برای ایجاد زیرساخت ها به صنعت گردشگری تعلق بگیرد. این پیشنهاد مورد موافقت دولت قرار گرفت و در دولت نهم و دهم یکی دو بار این هزینه پرداخت شد، اما با تغییر دولت و برنامه ها، این طرح فراموش شد. درحالی که اگر چنین بودجه ای برای ایجاد زیرساخت ها در نظر گرفته شود، می توان با نیمی از آن یعنی معادل 300 میلیارد تومان، هر سال دست کم چند هتل ساخت.

پورفرج یادآور شد: باید این پول در صندوق توسعه گردشگری واریز شود و در آنجا با برنامه ریزی بخش خصوصی و نظارت دولت هزینه شود، نه آن که این پول را به سازمان میراث فرهنگی بدهند و آنها هم این پول را صرف حقوق پرسنل شان کنند.