آرشیو شنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۸
جامعه
۱۷

اجرای مرحله «پیشگیری» در طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت از اجرای مرحله پیشگیری در طرح تحول سلامت در همین هفته خبر داد و گفت: این فاز به صورت آزمایشی در برخی استان ها اجرا می شود که خراسان شمالی یکی از این استان هاست.

به گزارش ایسنا، حسن هاشمی افزود: اجرای این مرحله، سخت تر از مرحله اول طرح تحول سلامت است.

وزیر بهداشت یادآور شد: در طرح تحول بهداشت، پوشش جامع و همگانی مردم و پوشش عادلانه خدمات سلامت در اولویت قرار دارد. همچنین در طرح جامع بهداشتی که در قالب طرح تحول نظام سلامت در کشور اجرایی می شود، مشارکت مردمی و دستگاه های بین بخشی بسیار پررنگ دیده شده است و در همین راستا، ارائه خدمات جامع بهداشتی به اقشار محروم جامعه، حاشیه شهرها و اقشار کم درآمد در اولویت این طرح است.

وی این طرح را الگوی مناسبی برای پرهیز از کمیت و توجه به کیفیت خدمات بهداشتی عنوان و تصریح کرد: تاکنون بسته های خدمتی حوزه بهداشت بر بهداشت و پیشگیری از بیماری های واگیردار تاکید داشت، ولی هم اکنون وزارت بهداشت در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت، علاوه بر پیشگیری از بیماری های واگیردار، بر پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار نیز تاکید دارد.

به اعتقاد این مقام مسئول، تاکنون نگاه مسئولان به حوزه سلامت، نگاه هزینه ای بوده و به همین دلیل نظام درمان کشور از نظر امکانات، تجهیزات، منابع و نیروی انسانی با مشکل مواجه بوده است، در حالی که هزینه کردن در حوزه سلامت سرمایه گذاری محسوب می شود.

وزیر بهداشت درباره سن امید به زندگی در ایران نیز خاطرنشان کرد: طبق آخرین سرشماری های انجام شده، سن امید به زندگی بین ایرانی ها 72 سال است.

وی اظهار کرد: راه اندازی صندوق حمایت از درمان ناباروری کشور نیازمند اختصاص150 میلیارد تومان اعتبار است که این اعتبار را درخواست کرده ایم. راه اندازی این صندوق در راستای حمایت از زوج های نابارور برای انجام امور درمانی شان خواهد بود که با اختصاص اعتبار موردنیاز، این صندوق راه اندازی خواهد شد.