آرشیو دوشنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۳۲
ایران زمین
۲۰

افزایش کشت زعفران خراسان در دیگر استان ها

تمایل کشاورزان سایر استان ها به کاشت زعفران برای آینده این محصول نگران کننده شده است.

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی تاکید کرد: متاسفانه امروز شاهد این هستیم که در استان هایی که آب کافی برای کشاورزی وجود دارد کشاورزان با توجه به درآمد خوب زعفران، در حال کشت این محصول هستند و این مساله برای آینده این محصول از نظر قیمت و بازار جهانی نگران کننده است. زعفران محصولی است که کشت آن نیاز به آب زیادی نداشته و اشتغال زایی بالایی به همراه دارد، 120 هزار خانوار در خراسان های رضوی و جنوبی با کار کردن در زمینه این محصول، امرار معاش می کنند و درآمدشان را از این راه تامین می کنند. در این میان اگر بازارسازی بخوبی انجام نشود، براحتی موقعیت اشتغال زایی و نخستین تولید کننده زعفران دنیا بودن را از دست خواهیم داد.

میری با تاکید بر لزوم تعیین الگوی منطقه ای کشت زعفران در ایران، تصریح کرد: اگر قرار است محصول زعفران در همه استان ها کشت شود، بازار جهانی آنچنانی برای محصول نخواهیم داشت و با کاهش شدید قیمت مواجه می شویم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان یادآور شد: در جایی که ظرفیت کشت سایر محصولات وجود دارد، نباید اجازه دهیم که زعفران کشت شود. در خراسان به عنوان خاستگاه زعفران ایران در زمین هایی که به یک هکتار هم نمی رسد و نمی توان با آب کم در آنها محصول دیگر کشت کرد، زعفران کاشته می شود اما امروز شاهدیم که در سایر استان ها زمین های بزرگ برای کشت زعفران درنظر گرفته شده است. وی در گفت و گو با ایسنا، از تولید سالانه 250 تا 300تن زعفران در ایران خبر داد و گفت: سقف صادرات این محصول 150 تن است و ظرفیت صادرات بیشتری از این محصول وجود ندارد. 25 تا 30 درصد زعفران تولیدی در مصارف خانگی استفاده می شود و 70 درصد صرف صادرات و بخش اندکی هم صادرات چمدانی می شود.