آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۴
سیاسی
۲

توصیه هاشمی به کشور های اروپایی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحولات بین المللی بویژه مسائل مرتبط با اروپا گفت: عقل دیپلماتیک حکم می کند اروپایی ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع غنی انرژی ایران و نقش این کشور در مبارزه با گروه های تروریستی، در سیاست های خود با جمهوری اسلامی تجدیدنظر کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله هاشمی رفسنجانی، این مطلب را در دیدار وزیر خارجه اسلواکی بیان کرد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسش وزیر امور خارجه اسلواکی در این مورد که نظر شما درباره مذاکرات هسته ای چیست، گفت: با تحلیل اتفاقات مخصوصا در دوره جدید، ایران در اهداف طرف های مذاکره تردید دارد، چون راه حل این مساله مذاکره است و تشدید تحریم ها در میانه راه مذاکرات، هیچ توجیه سیاسی ندارد.

وی با بیان اقدامات ایران برای جلب اعتماد جهانی افزود: در حرف و عمل ثابت کردیم مانند همه کشورها به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای هستیم که دانش آن در ایران بومی شده است. در جنگ تحمیلی نیز نشان دادیم از کاربرد سلاح کشتار جمعی متنفریم.

هاشمی رفسنجانی، راستی آزمایی را یکی از اهداف ایران در مذاکرات دانست و گفت: به تعهدات خویش در قبال تحریم ها عمل نکردند و انتظار دارند ایران در مسائلی که هیچ تعهدی ندارد، کوتاه بیاید.

وی با تشریح اوضاع کشورهایی که طی دهه اخیر مورد اشغال قدرت های جهانی قرار گرفته اند و هنوز هم نیروهای نظامی آنها در قالب ناتو حضور دارند، گفت: دستاورد حضور تجاوزگرانه و نسنجیده غرب در کشورهای منطقه، بروز پدیده زشت و خشن تروریسم است که سلاح و منابع مالی خود را از عوامل غرب تهیه می کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمایت های غرب بویژه آمریکا از طالبان در افغانستان و داعش در سوریه را چراغ سبز آنها به این گروه های تروریستی خواند و عنوان کرد: متاسفانه غرب تروریسم را به دو گروه خوب و بد تقسیم می کند و براساس منافع خود از بعضی ها حمایت و با بعضی ها مبارزه می کند که این سیاست متناقض، موجب خشم و انزجار مردم آزادیخواه بویژه تحت ظلم و ستم تروریست ها شده است.