آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۴
جهان
۶

تلاش رهبران انگلیسی برای منصرف کردن اسکاتلندی ها

در حالی که فردا (پنجشنبه) مردم اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی استقلال به پای صندوق های رای می روند، رهبران احزاب مهم انگلیس تا آخرین لحظه تلاش می کنند آنها را از دادن رای مثبت به استقلال منصرف کنند.

به گزارش بی.بی.سی، روزنامه انگلیسی «دیلی رکورد» دیروز در صفحه نخست خود از تلاش تازه انگلیسی ها در این زمینه خبر داد. بنا به گزارش این روزنامه، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و رهبر محافظه کاران، اد میلیبند، رهبر حزب کارگر و نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات دوشنبه شب تعهد دادند در صورت دادن رای منفی مردم اسکاتلند به همه پرسی استقلال، امتیازات و قدرت بیشتری به اسکاتلندی ها اعطا کنند. در واکنش به این موضوع، نیکلااستورجن، معاون سروزیر اسکاتلند در مصاحبه با بی.بی.سی، ضمن انتقاد از این تصمیم اظهار کرد که این اقدامات باید زودتر از اینها اتخاذ می شد. کمپین «آری به استقلال» نیز این تصمیم را توهین به رای دهندگان اسکاتلندی اعلام کرد.

پیش از اعلام این خبر، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس عصر دوشنبه در سفر به اسکاتلند که ممکن است آخرین سفر وی به این منطقه پیش از همه پرسی روز پنجشنبه باشد، قول داد در صورتی که اسکاتلندی ها با جدایی از انگلیس مخالفت کنند، اختیارات بیشتری به آنها بدهد. وی افزود: من وظیفه دارم درباره پیامدهای احتمالی رای مثبت توضیح بدهم. استقلال از بریتانیا یک جدایی آزمایشی نخواهد بود، بلکه یک جدایی دردناک خواهد بود. ملی گراها می خواهند تامین بودجه بریتانیا در بخش مستمری، بهداشت و درمان و امنیت ملی اسکاتلند را از بین ببرند. اینها واقعیت هایی است که رخ خواهد داد و به اشتراکات ما پایان می دهد. مردم اسکاتلند باید این واقعیت ها را بدانند و بعد تصمیم بگیرند. صحبت کردن از پیامدها به معنی ترساندن شما نیست، بلکه مثل این می ماند که کسی به دوستش هشدار بدهد تصمیم او روی زندگی بقیه دوستانش تاثیر می گذارد. کامرون افزود: شما با جدا کردن کشور خود از بریتانیا به تغییری که می خواهید دست نخواهید یافت. شما با تضعیف کردن اقتصاد خود و صدمه زدن به شرکت های خود و تضعیف جایگاه خود در دنیا به تغییر دست نخواهید یافت؛ اما می توانید با دادن رای منفی، به تغییر واقعی دست یابید.

آخرین نظرسنجی ها در اسکاتلند همچنان از تردید مردم برای همه پرسی پیش رو حکایت دارد. این تردیدها فردا برطرف خواهد شد.