آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۴
جامعه
۱۷

2200 واحد آموزشی جدید باید ساخته شود که به اعتباری حدود 3300 میلیارد تومان نیازمند است

استمداد از رئیس جمهور برای رفع کمبود مدرسه

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از نامه نگاری با ریاست جمهوری برای تامین مدرسه و رفع کمبود کلاس های درس در شهرک های تازه تاسیس خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرتضی رئیسی گفت: بیشترین کمبود کلاس های درس در استان تهران و در اطراف پایتخت وجود دارد بویژه در شهرک های جدید پرند و پردیس که برای رفع این مشکل، هماهنگی هایی با وزارت راه انجام شده و مکاتباتی با ریاست جمهوری داشتیم تا چاره ای فوری برای تکمیل این پروژه ها اندیشیده شود تا مهر 94 دچار چالش نشویم.

وی افزود: برآورد شده براساس شاخص های استاندارد، اگر جمعیت کامل در مسکن های مهر مستقر شوند علاوه بر مدارسی که ساخته شده باید 2200 واحد آموزشی جدید نیز ساخته شود که اعتباری حدود 3300 میلیارد تومان نیازمند است. رئیسی با اعلام سرانه آموزشی در کشور توضیح داد: تا مهر 93 و در نظر گرفتن پروژه هایی که به بهره برداری می رسد، می توان گفت به ازای هر دانش آموز به طور متوسط 9/4 مترمربع فضای آموزشی در کشور وجود دارد که البته استاندارد فضای آموزشی در دنیا 2/5 مترمربع است که ما هنوز با این استاندارد فاصله داریم.

وی ادامه داد: سرانه ورزشی بویژه سالن های سرپوشیده نیز به ازای هر دانش آموز 17/0 متر مربع است که البته 3978 سالن ورزشی با زیربنای دو میلیون متر مربع در دست بهره برداری داریم که اگر به سرانجام برسد سهم هر دانش آموز از این فضاها بیشتر خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به تصویب اختصاص یافتن 5 درصد از محل عوارض گاز مصرفی برای استانداردسازی مدارس کشور از سوی مجلس نیز اظهار کرد: این مبلغ امسال300 میلیارد تومان بود که تاکنون 50 میلیارد تومان آن اختصاص یافته و امیدواریم تا پایان سال مالی 93 (تیر94) بتوانیم شمار کلاس های نیازمند به سیستم حرارتی دائم را به 75 هزار مورد برسانیم.

وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد نیمی از کلاس های درس کشور که دارای سامانه گرمایشی غیرایمن است استاندارد شده و نگرانی ها از این بابت خاتمه خواهد یافت. از سوی دیگر اگر در بودجه سال 94 اعتبار کافی برای این موضوع دیده شود تا سال 95 شاهد حذف بخاری های گازی، نفتی و سیستم های موقت گرمایشی در مدارس خواهیم بود.