آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۶
جهان
۶

موافقت سنای آمریکا با طرح تسلیح و آموزش تروریست های سوری

سنای آمریکا روز پنجشنبه با درخواست رئیس جمهور این کشور برای تسلیح و آموزش بیش از پیش مخالفان سوریه که واشنگتن، آنها را «میانه رو» می خواند، موافقت کرد. پیش از این مجلس نمایندگان نیز که اکثریتی جمهوریخواه دارد، با این طرح موافقت کرده بود و از همین رو تقریبا مشخص بود که سنا با اکثریت دموکرات، بسادگی با این طرح موافقت می کند.

به گزارش ایسنا، 78 نفر از اعضای سنا به طرح اوباما رای مثبت و 22 نماینده نیز رای منفی دادند. این طرح بخشی از بسته یک تریلیون دلاری است که در اختیار دولت فدرال آمریکا قرار داده می شود. این مصوبه اکنون در اختیار اوباما است تا آن را برای اجرایی شدن ابلاغ کند. هری رید، رهبر اکثریت سنا گفت: ما اکنون در موقعیت خوبی هستیم. من فکر می کنم ما این توانایی را داریم که شورشیان را به شکلی تجهیز کنیم و آموزش دهیم که این ائتلاف بین المللی گسترش یابد.

در همین حال پایگاه خبری «ای بی تایمز» روز گذشته در خبری اعلام کرد کنگره آمریکا قرار است 500 میلیون دلار به شورشیان سوری و مخالف دولت اسد کمک مالی کند.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب در بیانیه ای تلویزیونی از تصمیم نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان برای تصویب طرح ارسال محموله های تسلیحاتی به سوریه و آموزش مخالفان نظام این کشور استقبال کرد.

بسیاری از کارشناسان و حتی برخی اعضای کنگره تاکید دارند که در سوریه تقریبا هیچ مخالف میانه رویی وجود ندارد و حتی در صورت وجود چنین نیروهایی که میانه رو باشند و در عین حال سلاح به دست گیرند، نبود مدیریت مناسب میان آنها، نهایتا به انتقال تسلیحات به داعش یا دیگر گروه های تروریستی نظیر «جبهه النصره» منجر می شود.

در همین حال برخی منابع خبری از قصد آمریکایی ها برای حضور بیشتر در سوریه به بهانه مبارزه با داعش سخن می گویند. در همین باره، شبکه سی ان ان روز گذشته در خبری فوری از موافقت فرماندهی ارتش این کشور با طرحی برای حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه خبر داد. این در حالی است که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه گفته بود نیروی هوایی فرانسه فقط مواضع اعضای داعش را در عراق مورد هدف قرار خواهد داد، نه در سوریه. این تصمیم اولاند نوعی عقب نشینی از اظهارات قبلی رئیس جمهور این کشور تلقی می شود.