آرشیو سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳، شماره ۵۷۵۱
اقتصادی
۶
گزارش خبری

مذاکره با 18 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از مذاکره با 18 شرکت خارجی برای حضور در 40 بلوک اکتشافی جدید ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران، هرمز قلاوند در جمع خبرنگاران از مذاکره با 18 شرکت خارجی برای حضور در 40 بلوک اکتشافی جدید ایران خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد حدود 15 شرکت اروپایی و 3 شرکت آسیایی هستند. وی در ادامه افزود: از 96 بلوک اکتشافی که در 10 تا 12 سال گذشته کشف شده 11 بلوک تعیین تکلیف شده است.

قلاوند با بیان اینکه در مذاکره با این 18 شرکت سعی شد تا جزئیاتی از مدل قراردادی جدید به شرکت های خارجی تعریف شود اظهار کرد: همکاری شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه بارسلونا و یک شرکت اروپایی در بلوک زاگرس در حال نهایی شدن است.

وی افزود: این بلوک ها براساس قراردادهای جدید نفت (IPC) واگذار خواهد شد که در این قراردادها اکتشاف، توسعه و تولید به شرکت سرمایه گذار سپرده خواهد شد و به نظر می رسد با اضافه شدن مرحله تولید به بخش اکتشاف و توسعه در قراردادهای جدید جذابیت حضور شرکت های خارجی در مرحله اکتشاف بالارفته است.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در مورد حضور شرکت های چینی در بخش اکتشاف نفت و گاز هم خاطرنشان کرد: تاکنون خوشبختانه شرکت های چینی به بخش اکتشاف راه نیافته اند اگرچه در بخش تولید و توسعه حضور دارند البته در صورت استفاده از شرکت های چینی قطعا از شرکت هایی استفاده خواهیم کرد که عملکردی باکیفیت داشته باشند. قلاوند با اشاره به اینکه کشف مخازن بزرگ و کم عمق به اتمام رسیده است و اکنون به دنبال کشف مخازن کوچک و عمیق هستیم گفت: در قراردادهای جدید اکتشاف هزینه های پیمانکار طی 5 تا 7 سال بازپرداخت خواهد شد.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در 100 سال گذشته 4 هزار و 365 افق اکتشافی شناسایی شده است گفت: از این تعداد تاکنون 830 افق حفاری شده و ما بقی حفاری نشده است و 995 افق اولویت دار نیز در برنامه برای حفاری قرار گرفته است. وی با اعلام اینکه به سبب وجود این افق های بی شمار حفاری نشده ایران، عربستان و عراق بیشتر از70 سال آینده ذخایر نفت خواهند داشت، گفت: همچنین ذخایر گاز کلیه کشورها نیز تا 80 سال آینده به جز ایران و روسیه به اتمام خواهد رسید اما ایران تا 200سال آینده گاز خواهد داشت.