آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۸۵
سلامت
۱۶

خبر سلامت

سرطان مادر باردار سلامت جنین را تهدید نمی کند

مطالعات جدید انجمن اروپایی تومورشناسی نشان می دهد زنان باردار مبتلابه سرطان حتی اگر در حال انجام شیمی درمانی و پرتودرمانی باشند، خطری فرزندشان را تهدید نمی کند.

به گزارش ایسنا، در حالی که برخی پزشکان درباره شیمی درمانی زنان باردار به دلیل نگرانی از تاثیرات منفی آن بر جنین، تردید دارند مطالعات اخیر حاکی است جنین، حتی در صورت آغاز روند درمان مادر در شرایط سالمی قرار دارد و از هر گونه تاثیرات منفی در امان است. البته متخصصان، همچنان بر اهمیت بارداری برنامه ریزی شده و پرهیز از بارداری ناخواسته در طول درمان سرطان تاکید می کنند. البته دلیل این موضوع مشکلات بارداری نیست، بلکه تداخل با درمان سرطان برای این بیماران است تا روند درمان آنها دچار مشکل نشود.

استرس به افراد چاق بیشتر آسیب می زند

پزشکان هشدار داده اند، استرس زیاد در افراد چاق، تاثیرات سوء بیشتر در مقایسه با افرادی دارد که وزن متناسب دارند.

به گزارش ایسنا، این پزشکان می گویند: استرس در افراد چاق، خطر ابتلابه بیماری های مزمن همچون بیماری های قلبی و دیابت نوع دو را بیش از افرادی که وزن طبیعی دارند، تشدید می کند. به اعتقاد متخصصان، زمانی که افراد چاق در معرض استرس های طولانی قرار می گیرند، پروتئینی در بدن آنها آزاد می شود که موجب افزایش التهابات در بدن می شود. اما افرادی که وزن طبیعی دارند، در شرایط پراسترس این واکنش بدن را تجربه نمی کنند.

به اعتقاد کارشناسان، این التهاب که به دنبال آزاد شدن این هورمون در بدن افراد چاق به وجود می آید موجب ایجاد شرایطی برای تشدید گرفتگی رگ ها، ابتلابه دیابت نوع دو، سرطان و بیماری کبدچرب می شود. بنابراین احتمال تشدید و ابتلابه بیماری در افراد چاق بخصوص در موقعیت های استرس زا به مراتب بیشتر است. بررسی ها نشان می دهد که استرس طولانی مدت تاثیرات جسمی بیشتری بر افراد چاق در مقایسه با افراد با وزن متناسب دارد و بهبود پس از پایان استرس در این افراد به صورت کندتری صورت می گیرد.