آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۸۵
صفحه آخر
۲۰
پیشنهاد روز

حج خوبان در رادیو

فاطمه عودباشی (گروه رادیو و تلویزیون)

در ایامی که مسلمانان راهی سفر معنوی حج هستند برنامه «حج خوبان» از رادیو تهران پخش می شود.

این برنامه هر روز از ساعت 8 و 5 دقیقه پخش می شود و حجت الاسلام والمسلمین شیروانی و حجت الاسلام والمسلمین پویا مفرد، کارشناس دینی این برنامه برای شنوندگان درباره اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارد، صحبت می کنند. مهم ترین هدف این برنامه تبیین نقش و جایگاه حج در دین مبین اسلام و این فریضه واجب بر مسلمانان است.

یکی از شاخصه های این برنامه تفسیر و توضیح اعمالی است که همچون حج و عمره مقبول واقع می شود. در این برنامه اعمال و اموری مطرح می شود که انجام آنها ثوابی برابر با یک یا حتی چند حج مقبول دارد. از اعمالی که در این برنامه به آن اشاره می شود، می توان به زیارت امام رضا (ع) یا برآوردن حاجت مومن اشاره کرد.

از دیگر اعمالی که ثوابی همچون حج دارد می توان به علم آموزی، محبت به پدر و مادر، تلاش در راستای امر به معروف و نهی از منکر و کمک به برادران مومن اشاره کرد که در این برنامه به آنها پرداخته می شود.

طبق گفته های کارشناسان این برنامه، اگر انسان نتواند به صورت حضوری در حج شرکت کند تمام این موارد می تواند انسان را از ثواب حج بهره مند کند. البته وقتی گفته می شود عملی ثواب حج دارد، فرد نمی تواند بگوید با نگاه محبت آمیز به پدر و مادر حج از من ساقط شده است، بلکه بحث حج به عنوان یک فریضه در جایگاه خود باقی است اما ثواب آن برابر با برخی از اعمال است. بخشی از برنامه حج خوبان به مرور خاطرات حج بزرگان کشور همچون شهید مرتضی آوینی، شهید مطهری و... اختصاص یافته است.

در بخش دیگری از برنامه گزارشگر رادیو با شهروندان در خصوص حج و اعمالی که ثوابی به موازات حج دارد، گفت وگو می کند. گویندگی این برنامه را الهام شوقی و گزارشگری آن را اکبر یاری انجام می دهد.