آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۰۱
اقتصادی
۴

سازمان راهداری با اشاره به کارشکنی آنکارا در قبال کامیون های ایرانی: ترکیه ادامه دهد ایران مقابله به مثل می کند

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به کارشکنی اخیر ترکیه در قبال کامیون های ایرانی هشدار داد اگر ترکیه بر ادامه این روند پافشاری کند ایران هم با آنها مقابله به مثل می کند.

محمدجواد عطرچیان در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که ترکیه در کنار دریافت تعرفه جدید از کامیون های ایرانی از فروش سوخت به آنها جلوگیری می کند، تصریح کرد: طبق این تعرفه ترک ها از ماشین های ایرانی به ازای هر 100 کیلومتر 50 یورو عوارض می گیرند که ایران نیز در اقدامی متقابل همین تعرفه را بر کامیون های آنها وضع کرده است.

وی افزود: آنچه باعث شده ترک ها یک قدم از ما جلو باشند ممانعت آنها از فروش سوخت به ماشین های ایرانی است. آنها مدعی هستند که ایران باید سوخت ارزان قیمت خود در داخل کشور را به کامیون هایش در ترکیه نیز ارائه کند. از این رو اجازه سوخت گیری توسط رانندگان ایرانی را نمی دهند.

عطرچیان با بیان این که مذاکرات با ترک ها برای حل این مشکل ادامه دارد، اظهار کرد: در صورتی که ترک ها همچنان بر ادامه این روند پافشاری کنند ایران مجبور خواهد شد با آنها مقابله به مثل کند.

وی با اشاره به مراودات اقتصادی موجود بین دو کشور عنوان کرد: تنها نتیجه ای که این اقدام ترکیه در طول روزهای گذشته داشته متضرر شدن صاحبان کالای ترکیه است. واردات ما از ترکیه رقمی بالاست که شاید این سیاست های یکجانبه از سوی ترک ها باعث کاهش این رقم و البته گسترش صادرات شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری کشور خاطرنشان کرد: بازی که ترکیه آغاز کرده قطعا یک بازنده و یک برنده نخواهد داشت ما مذاکرات خود را با آنها ادامه می دهیم تا در نهایت مشخص شود این بازی برد - برد است یا باخت - باخت.

خسارت بازی ترکیه

از سوی دیگر رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: 10 روز است که 1500 کامیون ایرانی و 2000 کامیون ترک در مرز بازرگان متوقف هستند که سه میلیون و 500 هزار دلار خسارت توقف این کامیون هاست.

مسعود دانشمند اظهار کرد: هزینه توقف هر کامیون در مرز بازرگان روزانه 100 دلار است.

به گفته وی پیش از این عوارضی که توسط ترکیه گرفته می شد، 0/8 یورو به ازای هر تن بار بود اما با دو برابر شدن این میزان، هزینه سنگین 1/6 یورویی به کامیون ها وارد می شود که اصلازیربنای منطقی ندارد.