آرشیو یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۱۶۹
سیاست
۳

واکنش به خطبه های آیت الله جنتی

سخنان آیت الله احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران با واکنش برخی از فعالان سیاسی روبه رو شد. دبیر شورای نگهبان از رای ندادن مجلس به وزیر پیشنهادی علوم تشکر کرده بود و علت آن را هم وابستگی گزینه ها به آنچه «فتنه» می خواند، عنوان کرده بود. علاوه بر این او از موج فساد و رانت خواری و رشوه گیری هم انتقاد کرده و خواستار تغییر شرایط موجود شده بود. برخی از فعالان سیاسی اما این سخنان را شایسته دبیر جایگاهی که باید متعهد به بی طرفی سیاسی باشد ندانسته و تاکید کرده اند که این مفاسد در شرایطی در حال رخ دادن است و کارگزاران نظام تحت نظارت و تایید شورای نگهبان وظایف خود را برعهده می گیرند.

صادق زیباکلام در نامه ای خطاب به جنتی چنین یادآور شده است: «مشکلم از اینجا شروع می شود که هر دو قوه اصلی مقننه و مجریه که مسوولیت سیاست های خرد و کلان کشور را بر عهده دارند (و علی القاعده بیشترین تقصیر و مسوولیت در خصوص مفاسدی که اشاره فرمودید بر عهده این دو نهاد می باشد،) هم نظارت بر سیاست هایشان و هم انتخاب مجریان و کارگزارانشان مستقیم و غیرمستقیم بر عهده جنابعالی و همکارانتان در شورای محترم نگهبان بوده است.»

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز گفت: «آقای جنتی هنوز به این باور نرسیده اند که رییس جمهوری اصلاح طلب با رای مردم به روی کار آمده است و باید با شعار اصلاح طلبانه وزرا انتخاب شوند... در زمان دولت احمدی نژاد ایشان سکوت کرده بودند و اصلاموضعگیری خاصی نداشتند. دلیل ایشان این بود که دولت گذشته به دولت امام زمان(عج) معروف بودند لذا هیچ گونه نقصی در این دولت وجود نداشته است.»