آرشیو سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۱۱۶
حوادث
۱۴

دستگیری متهم ایرانی قاچاق انسان در اندونزی

اعتماد| متهم ایرانی پرونده غرق شدن 250 پناهجو در حادثه جاوای شرقی اندونزی در سال 2011 در پایتخت این کشور دستگیر شد.

پلیس اندونزی اعلام کرده است که به درخواست مقامات امنیتی استرالیا یک ایرانی متهم به قاچاق انسان را که یکی از متهمان پرونده کشته شدن 250 پناهجو در حادثه جاوای شرقی است در جاکارتا دستگیر کرده است. این ایرانی متهم است در سال 2014 در حادثه جاوای شرقی که در جریان آن 250 پناهجو به دلیل سقوط قایق در دریا غرق شدند دست داشته است. در جریان این حادثه مرگبار، قایق حامل 379 مهاجر که از طریق آب های اندونزی به سمت استرالیا در حرکت بود در آب های جاوای شرقی اندونزی غرق شد که در جریان آن 250 پناهجو کشته و تنها 47 نفر زنده از آب بیرون آمدند. پناهجویانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند ایرانی، افغانی و پاکستانی بودند.

این در حالی است که کشور استرالیا به عنوان یکی از کشورهای هدف مهاجران غیرقانونی مبارزه با قاچاقچیان انسان را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده است که در تازه ترین نمود آن موفق به دستگیری متهم 54 ساله ایرانی به کمک پلیس اندونزی شده است.

از این حادثه به عنوان یکی از مرگبار ترین حوادث برای پناهجویان نام برده می شود.

به گفته مقامات استرالیا پس از گذشت سه سال یکی از متهمان ایرانی این حادثه هفتم آبان ماه در آپارتمان مسکونی خود در جاکارتای اندونزی بازداشت شده است. انتظار می رود با دستگیری این متهم، این پرونده بین المللی به مرحله نهایی خود نزدیک شده باشد. پیش از این پلیس اندونزی موفق به دستگیری دو متهم دیگر این پرونده نیز شده است.

قرار است متهم ایرانی قاچاق انسان براساس توافق استرداد مجرمان بین اندونزی و استرالیا به مقامات امنیتی این کشور تحویل داده شود.

وقوع حادثه های مرگبار برای پناهجویان در کشورهای جنوب شرق آسیا همواره بازتاب گسترده یی در رسانه ها داشته است: موضوعی که دولتمردان کشورهای مختلف را به تکاپو واداشته تا قوانین سختگیرانه تری در این راستا وضع کنند. با این حال فضای رسانه یی از اخبار گاه مرگبار برای پناهجویان تهی نمی شود.

قاچاقچیان انسان، اندونزی را به عنوان محلی مناسب برای اخذ اسکان در استرالیا تبلیغ می کنند با این حال شمار قابل توجهی از این پناهجویان در آب های اندونزی و در مسیر استرالیا بر اثر غرق شدن قایق ها جان خود را از دست می دهند.