آرشیو پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۳۱
اخبار کشور
۱۰

آیت الله سبحانی: امروز سونامی تکفیر بلای جان مسلمانان شده است

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه امروز سونامی تکفیر بلای جان کشورهای اسلامی شده است، گفت: منطق اینها همان منطق کفار بت پرست پیش از اسلام است، مگر به این آسانی می توان گفت که فلان کشور، گروه و یا فرد کافر است و باید همه آنها را کشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید دیروز در درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان اینکه امروز سونامی تکفیر بلای جان کشورهای اسلامی شده است، بیان داشت: تکفیر فتنه ای است که به جان کشورهای اسلامی افتاده است؛ اینها جمعیتی هستند که می خواهند حکومت اسلامی تشکیل داده و به دوران خلافت بازگردند ولی به چه میزان نسبت به قرآن و سنت آگاهی دارند؟

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه تکفیر ی ها حد ایمان، کفر و بدعت را نمی دانند، خاطرنشان کرد: اینها می گویند هر فردی با ما است مسلمان است و اگر نیست او را سنگسار می کنند و به قتل می رسانند.

وی تاکید کرد: منطق اینها همان منطق کفار بت پرست پیش از اسلام است، مگر به این آسانی می توان گفت که فلان کشور، گروه و یا فرد کافر است و باید همه آنها را کشت؛ اینها یا جاهل یا ابزار دست دیگران و یا عامد در این کار هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه «تکفیر جمعی» محال است، عنوان کرد: تکفیر باید فردی باشد، حکم آن نیز در یک محکمه دینی و از سوی فرد عادل و آگاه به حد کفر و ایمان صادر شود.

وی افزود: اینها اصلاتکفیر فردی ندارند بلکه تکفیرشان جمعی است که احدی از علما نیز به این موضوع قائل نیست.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه حتی ابن تیمیه تکفیر جمعی را حرام و محال می داند، بیان داشت: ریشه این افراد نیز به مدارسی در کشورهای اسلامی همانند کشورهای خلیجی باز می گردد که عقاید محمد بن عبدالوهاب در آن مدارس تدریس می شود؛ اگر بخواهند ریشه این تفکرات را بسوزانند باید متون این درس ها را تغییر دهند تا اینها به این راحتی توسل را شرک تلقی نکنند.