آرشیو پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۳۱
معارف
۶

یک نکته در اخلاق مهمانی

در قرآن آداب مهمانی به اشکال گوناگون بیان شده است. از جمله آداب مهمانی آن است که با هماهنگی قبلی باشد. پس بدون هماهنگی به دید و بازدید کسی نروید چه رسد که برای مهمانی و خوردن بدون هماهنگی بروید. اگر هماهنگ نکردید اصلابرای دیدن نروید و اگر میزبان گفت وقت ندارم، بپذیرید و برگردید و ناراحت نشوید. خداوند می فرماید: فلا تدخلوها حتی یوذن لکم وإن قیل لکم ارجعوا فارجعوا هو ازکی لکم، وارد آن خانه مشوید تا آنگاه که به شما اجازه داده شود، و اگربه شما گویند: باز گردید، پس باز گردید. این برای شما پاکیزه تر است. (نور، آیه 28) این همان تزکیه ای است که خداوند می خواهد انسان را بدان پرورش دهد و پاک و پاکیزه گرداند.

قرآن در آیه 53 سوره احزاب می فرماید: یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی إلا ان یوذن لکم إلی طعام غیر ناظرین إناه ولکن إذا دعیتم فادخلوا فإذا طعمتم فانتشروا ولا مستانسین لحدیث إن ذلکم کان یوذی النبی فیستحیی منکم والله لا یستحیی من الحق؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! داخل اتاق های پیامبر مشوید، مگر آنکه برای خوردن طعامی به شما اجازه داده شود، آن هم بی آنکه در انتظار پخته شدن آن باشید ولی هنگامی که دعوت شدید داخل گردید و وقتی غذا خوردید پراکنده شوید و مشغول صحبت نشوید. این رفتار شما پیامبر را می رنجاند ولی از شما شرم می دارد، حال آنکه خدا ازگفتن حق شرم نمی کند.

این آیه هر چند که در ارتباط با دیدار با پیامبر(ص) است ولی درباره هر ارتباط و مهمانی دیگری نیز صدق می کند. یعنی پیش از آنکه غذا پخته شود نروید، بلکه زمانی بروید که غذا پخته و) آماده شده و وقتی هم سفره انداخته شد بخورید و بروید و میزبان را به رنج نیندازید چون می خواهد استراحت کند و یا کاری دارد.