آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۵۲
اقتصاد
۴

اختصاص 20 درصد اشتغال به بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی دارای توانمندی های زیادی است و می تواند بعداز نفت در زمینه جذب سرمایه گذاری حرفی برای گفتن داشته باشد.

اسکندر زند در گفت وگو با فارس درباره این که بخش کشاورزی برای فاصله گرفتن از اقتصاد وابسته به نفت چه قابلیت هایی دارد، عنوان کرد: اگر کشور دو مزیت اقتصادی بزرگ داشته باشد، یکی نفت و دیگری کشاورزی است، بنابراین در صورتی که امکان سرمایه گذاری روی نفت نباشد، می توان در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کرد.

وی با بیان این که کشاورزی 20 درصد اشتغال و حدود 12 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد، افزود: اگر کشاورزی ایران را دانش بنیان کنیم و سواد، آگاهی و اطلاعات کشاورزان را ارتقاء دهیم، می توانیم دانش در هکتار، دانش در مزرعه و دانش در واحد تولیدی را افزایش دهیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: دانش بنیان شدن کشاورزی در گرو حمایت از بخش کشاورزی و بها دادن به تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی است، در حالی که از این بخش به اندازه کافی حمایت نمی شود.

زند اظهار کرد: کشاورزان دانش بنیان به دلیل برخورداری از دانش کافی و برخورداری از شیوه علمی حدود چهار برابر متوسط از زمینشان برداشت و محصول تولید می کنند.

زند اظهار کرد: صرفا تکیه بر داشته های بخش کشاورزی به توسعه و ترویج کشاورزی منجر نمی شود، بلکه باید تمامی وزارتخانه ها برای تقویت بخش کشاورزی با یکدیگر همکاری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ظرفیت های بالقوه این بخش به بالفعل تبدیل نشده است، گفت: زمانی 80 درصد کالری مورد نیاز مردم کشور از بخش کشاورزی تامین می شد، در حالی که هم اکنون 55 درصد آن از بخش کشاورزی تامین می شود.وی با اشاره به این مطلب که دولت به صنعت بیش از کشاورزی اهمیت می دهد، افزود: برای شکوفایی و توسعه کشاورزی باید همه وزارتخانه ها به کمک هم بیایند.