آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۵۲
ایران
۱۵

شیوع تب برفکی در دامداری های استان قم

مدیرکل دامپزشکی استان قم از شیوع تب برفکی در این استان خبر داد.

محمد مهدی رفیعی با اشاره به این که تب برفکی اکنون در دامشهر و جعفریه شیوع یافته است، گفت: با این که طرح واکسیناسیون تب برفکی دو ماه پیش اجرا شده و دام ها باید تا چهار ماه ایمن باشند، اما سویه جدیدی از بیماری ایجاد شده است.

به گزارش مهر، وی افزود: طی دو ماه گذشته واکسن مریال به دام ها تزریق شد، اما اکنون به گله هایی که واکسیناسیون نشده اند، واکسن مریال تزریق می شود.

وی بیان کرد: اکنون طرح واکسیناسیون تب برفکی آغاز شده است و تنها هزینه واکسن از دامداران گرفته می شود.

همچنین به منظور مبارزه با بیماری تب برفکی، طرح ضدعفونی در دامداری های دامشهر و جعفریه آغاز شده است.وی با تاکید بر این که دامداران باید مقررات قرنطینه ای و جابه جایی دام ها را رعایت کنند، افزود: از دامداران تقاضا داریم با توجه به این که برخی استان ها با بیماری تب برفکی درگیر هستند از نقل و انتقال دام ها خودداری کنند و در صورت نیاز با دامپزشکی مراتب را درمیان بگذارند.به گفته مدیرکل دامپزشکی استان قم، مهم ترین اقدامی که دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در میان دام های خود می توانند انجام دهند واکسیناسیون است.

رفیعی در خصوص پرداخت غرامت به دام های تلف شده افزود: به دام های تلف شده غرامتی پرداخت نمی شود، مگر این که بیمه باشند که در این صورت بیمه خسارت را پرداخت می کند.وی بیان کرد: اکنون بیماری تب برفکی در 16 نقطه قم و در حدود 65 گله مشاهده شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم در خصوص بیماری هاری نیز افزود: یک مورد بیماری هاری در بخش جعفرآباد گزارش شده که اقدامات کنترلی برای آن انجام شده است.

وی ادامه داد: چنانچه دامداران و مردم از حملات و آسیب های وارده از سوی حیوانات وحشی گزارشی داشتند، حتما به دامپزشکی و مرکز بهداشت اطلاع دهند.رفیعی اضافه کرد: دامدارانی که دارای سگ گله هستند، برای واکسیناسیون می توانند به دامپزشکی مراجعه کنند که واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می شود.