آرشیو یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۶
زندگی
۱۴
پیام روز

گروه زندگی: 88757758

کاهش مشکلات با تمرین شادی

رضا احمدی (روان شناس و مدرس دانشگاه)

با توجه به استرس و فشارهای اجتماعی خارج از محیط خانه و خانواده و کشیده شدن ناخواسته این فاکتورهای منفی به روابط خانوادگی پیشنهاد می شود افراد با به کار گیری راهکارهای عملی و علمی روان شناسی در زندگی شان برنامه های مفرحی را برای خانواده طرح ریزی کنند.

برگزاری جلسات بیان احساسات در خانواده نیز کمک می کند تا اعضای خانواده بویژه والدین با ظرفیت های روانی و عاطفی فرزندان خود آشنا شوند. والدین می توانند با این شیوه موثر سعی در اغنای اعضای خانواده و تاثیر گذاری بر رفتار آنها داشته باشند.

والدین باید تلاش کنند همواره با ایجاد تصورات قالبی در خزانه از پیش موجود رفتار خود به تعامل با فرزندان بپردازند و اصطلاحا با یک شیوه نمی توانند همه اعضای خانواده خود را به یک جهت وادار به حرکت کنند در صورتی که برای رسیدن به یک هدف واحد راه های متفاوتی وجود دارد و با توجه به مبنای اجتماعی مختلف اعضای خانواده ارتباط با تک تک آنها باید به شیوه ای خاص صورت گیرد.

بدیهی است که دیگر دوران کنار آمدن با خلق رفتاری ثابت هر کدام از اعضای خانواده به سر آمده و بهتر است والدین برای هر هدفی آنچه که در درون فرزندان می گذرد را ملاحظه کنند و مدنظر قرار دهند. برای شناخت بهتر اعضای خانواده باید شرایط روانی و هیجانی آنها را مورد بررسی قرار داد و اصطلاحا با قلق گیری و آشنا شدن با شیوه های اعتماد سازی محیط زندگی را سرشار از آرامش کرد.

در این مسیر توصیه عملی بر این است که ساعتی از شبانه روز به برگزاری یک جلسه معارفه بین اعضای خانواده پرداخته و به نوعی با یک نگاه جدید به یکدیگر نگاه کنید یعنی احساس خود را طی 24 ساعت گذشته به تک تک افراد خانواده که به شکل یک گروه دور هم جمع شده اند بیان و سعی کنید بدون ایجاد فضای هیجانی عواملی موثر در ساختار شخصیت را مرور کنید.

اعضای یک خانواده باید تلاش کنند تا در این دورهمی های شبانه به تقویت آستانه تحمل، ابراز وجود، انتقادگری، انتقاد پذیری، اعتماد به نفس و عزت نفس پرداخته و این فاکتورهای مهم ارتباطی را افزایش دهند. در چنین فضایی اعضای خانواده باید تلاش کنند به دور از هرگونه قضاوت و پیشداوری رفتار کنند و انتقامجویی از مسائل و مشکلات زندگی را مرتفع سازند و سطح انتظارات خود را با افراد خانواده بدرستی تنظیم کنند.