آرشیو یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۶
سلامت و زیبایی
۱۵

شب ادراری کودک تا چه سنی طبیعی است؟

در دوران شیرخوارگی، کودکان کنترلی بر دفع ادرار ندارند و به محض پر شدن مثانه، گیرنده های جدار مثانه تحریک می شود و عمل دفع صورت می گیرد. اما با بزرگ تر شدن کودک و رسیدن به سن حدود 1 تا 2 سالگی، او متوجه پرشدن مثانه خود می شود و این توانایی را دارد که تخلیه آن را به تعویق بیندازد. دکتر ابوطالب محمدی، متخصص اطفال در این باره می گوید: دو قسمت شب‎ادراری در کودکان وجود دارد، شب‎ادراری اولیه و ثانویه. همان طورکه از نام آن‎ها پیداست شب‎ادراری اولیه از بدو تولد در کودک وجود دارد و در شب‎ادراری ثانویه نیز ممکن است کودک در ابتدا مشکلی نداشته باشد اما طی دوره دیگری به آن مبتلاشود.

این مشکل تا چه سنی از بین می رود؟

99 درصد شب‎ادراری‎های کودکان تا سن 12 سالگی به طور کامل کنترل می‎شود. البته مشکل شب‎ادراری تا سن شش سالگی برای پسران و پنج سالگی برای دختران، امری طبیعی است مگر اینکه بدون سابقه قبلی به آن دچار شوند. البته والدین همیشه باید به یاد داشته باشند که مشکل شب‎ادراری کودکان همیشه عادی نیست و باید برای پیگیری علل و درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنند.

آیا علت شب‎ادراری در کودکان نیازمند بررسی‎ است؟

اگر این مشکل با روز ادراری نیز همراه باشد، علاوه بر انجام سونوگرافی و آزمایش از کلیه‎ها و مجاری ادرار کودک، باید از کلیه‎ها عکس رنگی گرفت. شب‎ادراری بیشتر ناشی از به بلوغ نرسیدن قشر مغز در کنترل ادرار است، اما پس از تشخیص علت آن می‎توان برای درمان از دارو، زنگ اخبار و تشک‎های مخصوص شب‎ادراری استفاده کرد. 50 تا 60 درصد کودکان به دارو درمانی پاسخ می‎دهند و اغلب بهتر می‎شوند.