آرشیو یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۶
اندیشه
۱۷
نقد و نظر

جدیدترین اثر داریوش شایگان نقد و بررسی شد

پنج اقلیم حضور

جلسه نقد و بررسی کتاب «پنج اقلیم حضور» جدیدترین کتاب داریوش شایگان با حضور مولف و سخنرانی محمد منصور هاشمی، عضو هیات علمی بنیاد دایرئ المعارف اسلامی؛ ایرج پارسی نژاد، دکترای ادبیات تطبیقی؛ حامد فولادوند، نویسنده و مترجم آثار فلسفی؛ حورا یاوری، پژوهشگر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیا و نیر طهوری، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در تالار باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر داریوش شایگان به گواهی آثارش تنها در محدوده رشته تحصیلی اش، فلسفه، نمی گنجد و به دیگر رشته های علوم انسانی از تاریخ تا جامعه شناسی، از بینش اساطیری تا شعر و از آنجا به هنر، معماری، نقاشی و... ورود دارد. اثر اخیر او «پنج اقلیم حضور» که به بررسی اشعار فردوسی، خیام، مولانا، سعدی و حافظ به عنوان پنج شاعر کلاسیک ایران می پردازد، رویکردی فلسفی-ادبی دارد. در واقع او در این کتاب نگاهی فرا ادبی را ارائه می کند و حسن بزرگ او در این اثر داشتن رویکردی حکیمانه است، چراکه حکمت در مقایسه با فلسفه ابعاد معنوی بیشتری دارد.

آنچه در نشست نقد و بررسی این کتاب محور بحث استادان مدعو قرار گرفت، تاکید دکتر شایگان بر روحیه شاعرانگی در جامعه ایرانی بود. محمد منصور هاشمی این روحیه را مانع پا گرفتن دیدگاه های بنیادگرایانه در طول تاریخ دانست و حامد فولادوند شعر را «داروی روح مردمان ایران» دانست و آن را تنها سلاح برای مقاومت ایرانی ها معرفی کرد. این در حالی است که حورا یاوری روحیه شاعرانگی را در پیوند با سیاست معنا کرد و اثرگذارترین سیاستگذاران در تاریخ کشور را با شعر و ادب عجین می دید. تلاش قابل تامل دکتر شایگان در ارائه شباهت های میان شاعران ایرانی و فراتر رفتن او از سطح توصیفات و صنایع ادبی از محورهای دیگری بود که در این نشست طرح شد.