آرشیو سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۸
سلامت و زیبایی
۱۵

کله پاچه، لذیذ اما پر ضرر

زمستان بهترین موقع برای خوردن کله پاچه است، هوای سرد می طلبد که سری به کله پزی ها بزنیم!اما بد نیست بدانید کله پاچه یکی از شش غذای چندش آوری است که سازمان بهداشت جهانی خوردن آن را مورد تحریم قرار داده است.

اگر می خواهید از خواص کله پاچه بدانید و آگاه باشید باید بگوییم این غذای لذیذ پرچرب و انرژی زا است و از پروتئین های بالایی برخوردار است. نکته قابل تامل آنکه کله پاچه کلسترول بالایی دارد و منجر به انسداد رگ های خونی می شود.

دکتر فاطمه رزمجو می گوید: مصرف کله پاچه در کنار زندگی ماشینی، تحرک کم و آلودگی هوا منجر به انسداد و گرفتگی رگ ها شده و زمینه ساز بروز بیماری های قلبی - عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری های مزمن می شود.

این پزشک عمومی مصرف زیاد کله پاچه را به فرهنگ جامعه ربط می دهد و می گوید: متاسفانه در ذهن مردم ما کله پاچه به عنوان یک غذای مقوی و سالم جا افتاده است.

همچنین زیاد بودن مغازه های کله پاچه فروشی در کشور ما دلیل دیگر مصرف این غذای پرچرب است. مصرف این غذا در بیماران قلبی و کسانی که چربی خون بالایی دارند و مبتلابه نقرس هستند، ممنوع است.

خوردن آبغوره، نارنج یا آبلیمو بعد از کله پاچه به کاهش جذب چربی هیچ کمکی نمی کند و آثار مضر آن با مصرف این چاشنی ها از بین نمی رود.