آرشیو شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۷۱
جهان
۶

تظاهرات مسلمانان در اعتراض به کاریکاتور موهن

مردم پاکستان و کویت در اعتراض به چاپ کاریکاتور موهن پیامبر در مجله فرانسوی شارلی ابدو تظاهرات کرده واین اقدام توهین آمیز را محکوم کردند. قرار است مسلمانان دیگر کشورها نیز در روزهای آینده با برگزاری تظاهرات، اقدام توهین آمیز مجله شارلی ابدو را محکوم کنند. مردم ایران نیز دیروز پس از نمازجمعه در تظاهراتی این اقدام توهین آمیز را محکوم کردند. به دنبال ترور تعدادی از کارکنان مجله شارلی ابدو در هفته گذشته، شارلی ابدو اقدام به چاپ مجدد تصاویر توهین آمیز نسبت به ساحت پیامبر اسلام (ص) کرد که با واکنش منفی مسلمانان در سراسر جهان مواجه شده است.

در پاکستان، احزاب مذهبی از جمله حزب جماعت اسلامی، شورای اتحاد سنی و جمعیت علمای اسلام در تظاهرات دیروز شرکت کردند. گزارش ها نشان می دهد بیش از 20 حزب مذهبی و غیرمذهبی پاکستان با تشکیل اتحاد شورای حمایت از حرمت رسول اعلام کردند با تمام توان از ساحت پیامبر اسلام (ص) حمایت می کنند و مردم نیز در صحنه هستند و آنان را همراهی خواهند کرد.

به گزارش فارس، تظاهرات در اعتراض به چاپ کاریکاتور موهن پیامبر بعد از برگزاری نماز جمعه از شهر لاهور آغاز شد و به تمام شهرهای پاکستان کشیده شد. مولانا امیر حمزه، رهبر شورای حمایت از حرمت رسول در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اگر کشورهای اروپایی می توانند برای حمایت از چاپ کاریکاتور موهن پیامبر اسلام با یکدیگر متحد شوند باید 57 کشور اسلامی نیز برای حمایت از پیامبر خود با هم متحد شوند. وی از رهبران کشورهای اسلامی خواست برای تصویب قانون جلوگیری از توهین به پیامبر به سازمان ملل متحد و مجامع بین المللی فشار وارد کنند و تا زمانی که این قانون تصویب نشده از پا ننشینند.

مردم کویت نیز با تجمع مقابل سفارت فرانسه در کویت اقدام نشریه طنز شارلی ابدو در انتشار مجدد کاریکاتورهای توهین آمیز در مورد پیامبر اکرم(ص) را محکوم کردند. از سوی دیگر هیات علمای مسلمین سودان نیز در پیامی از تمامی سودانی ها خواست تا تظاهرات گسترده ای را در مناطق مختلف این کشور در محکومیت این اقدام جدید نشریه شارلی ابدو برگزار کنند. هیات علمای مسلمین سودان انتشار دوباره این کاریکاتورهای توهین آمیز را توهینی به تمامی مسلمانان جهان دانست.

دولت قطر نیز با صدور بیانیه ای اقدام مجله فرانسوی شارلی ابدو و برخی دیگر از نشریات اروپایی را در بازنشر کاریکاتوری موهن به ساحت پیامبر اسلام(ص) محکوم کرد.