آرشیو شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۷۱
جهان
۶

تشدید درگیری ها در شرق اوکراین

درگیری ها در اطراف فرودگاه بین المللی دونتسک در شرق اوکراین از سر گرفته شد و جدایی طلبان حامی روسیه به حملات خود برای عقب راندن نیرو های دولتی از این فرودگاه افزوده اند. بنا به اعلام ارتش اوکراین، در این حملات دو سرباز ارتش این کشور کشته شده اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، فرودگاه بین المللی دونتسک از زمانی که در ماه آوریل گذشته دستخوش درگیری ها میان طرفین درگیر در شرق اوکراین شد، به عنوان فرودگاه کارکرد نداشت اما یکی از اهداف و سمبل های مهم برای دو طرف این درگیری به شمار می رفت. ولادیسلاو سلزنیوف، یکی از مقامات بلندپایه ستاد کل ارتش اوکراین به خبرگزاری اینترفاکس گفت: متاسفانه تاکنون دو سرباز ارتش اوکراین در درگیری های جدید اطراف فرودگاه دونتسک کشته شده اند. روز چهارشنبه گذشته نیز نیروهای جدایی طلب شرق اوکراین 129 بار به مواضع نیروهای دولتی اوکراین آتش گشوده و در این حملات دو سرباز اوکراینی کشته و چهار سرباز دیگر نیز زخمی شدند. روز سه شنبه نیز 12 مسافر که اتوبوسشان در نزدیکی شهر دونتسک تحت گلوله باران سنگین قرار گرفت، کشته شدند.

این درحالی است که از زمان آغاز عملیات نظامی ارتش اوکراین در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از اواسط آوریل 2014 تاکنون بالغ بر 4000 نفر در درگیری های این مناطق کشته شده اند و صدها خانواده در نتیجه درگیری ها از این مناطق فرار کرده اند. روز پنجشنبه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و آنگلامرکل، صدر اعظم آلمان در یک مکالمه تلفنی نسبت به تشدید درگیری ها در شرق اوکراین ابراز نگرانی کردند. به گزارش شینهوا، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد، اوباما و مرکل خواهان اجرای کامل و سریع توافقات آتش بس مربوط به ماه سپتامبر در شهر مینسک بلاروس شده تا بتوان به یک راه حل صلح آمیز و پایدار برای جنگ اوکراین دست یافت. در بیانیه کاخ سفید آمده است: اوباما و مرکل درباره حمایت خود از بسته قدرتمند حمایت مالی بین المللی از اوکراین در حالی که این کشور به اجرای اصلاحات بلندپروازانه می پردازد، رایزنی کردند.