آرشیو سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳، شماره ۳۳۹۹
گردشگری
۱۷
تحلیل

دو روایت متفاوت از تبعات حملات تروریستی بر گردشگری فرانسه

گروه گردشگری: طبق اعلام اتحادیه گردشگری اروپا، حملات تروریستی هفته گذشته در پاریس تاثیر منفی بر میزان تقاضای گردشگری نداشته است.

تام جنکینس، مدیر اتحادیه گردشگری اروپا با اشاره به حوادثی که اخیرا در پاریس به وقوع پیوسته، گفت: تجزیه و تحلیل داده های مرتبط با رزرو آنلاین نشان از اثر قابل توجهی نسبت به زمان قبل از وقوع حوادث اخیر ندارد و تقاضای سفر همچنان خوب و حتی بیشتر از سال 2014 است. وی همچنین افزود: بازارهای گردشگری اروپا البته در درازمدت همچنان حساس و آسیب پذیر خواهند ماند؛ زیرا تصور یک خطر احتمالی در یک شهر در اروپا، برکل اروپا اثر می گذارد. اما این اتفاق هنوز رخ نداده که ممکن است به دلیل طبیعت محلی جنایت های رخ داده باشد یا ممکن است به دلیل حضور همه رهبران جهان در پاریس و نمایش همبستگی آنها در رویارویی با اقدامات اخیر باشد. به گفته رئیس اتحادیه گردشگری اروپا، مشاهده کسانی چون آنگلامرکل و دیوید کامرون در راهپیمایی با دو میلیون نفر دیگر در پاریس نمونه ای مثال زدنی و رخدادی بسیار خوب و جالب برای فرانسه بود.

در همین حال اما ناظران نظری متفاوت با مقامات رسمی دارند و معتقدند که چهره گردشگری اروپا تغییر کرده و واکنش های اخیر ضمن اعلام حمایت از ارزش های فرهنگی اروپا که در طول قرن ها شکل گرفته، نشان از آن دارد که چهره زندگی برای مردم، شهروندان و نیز مسافران و گردشگران در فرانسه و شاید تمام اروپا دیگر همچون گذشته نباشد. در پی بروز تحولات اخیر پس از حادثه ترور چهار روزنامه نگار و گروگان گیری و مرگ چند شهروند فرانسوی در این کشور و واکنش های گسترده امنیتی در مراکز عمومی و گردشگری فرانسه، برخی گردشگران خارجی، در رسانه های فرانسه اظهار کرده اند از ترس مهاجمان از حضور در فروشگاه ها خودداری می کنند. حتی برخی گردشگران آسیایی در گفت وگو با رسانه های فرانسه اعلام کرده اند از ترس حمله مهاجمان به اماکن عمومی و گردشگری نمی روند. اعمال اقدامات امنیتی و کنترل شدید در فرودگاه ها، بازرسی دقیق و مکرر در محل های رفت و آمد مسافران هوایی و حتی اعمال کنترل در برخی از پارک ها و مناطق عمومی در برابر هر حرکت مشکوک و غیرطبیعی، گویی اکنون آثار خود را بر مسافران خارجی و رفتار آنان نیز آشکار کرده است.