آرشیو شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۱۹۲
باشگاه رسانه
۱۲

افزایش مرگ و میر در عربستان بر اثر ویروس مرس

محسن علی مددی

سازمان بهداشت جهانی ضمن هشدار نسبت به گسترش ویروس موسوم به سندروم تنفسی خاورمیانه، مرس (Mers) در عربستان سعودی، عملکرد عربستان در مقابله با این بیماری را کافی ندانسته است. بر اساس گزارش این سازمان در ماه جاری میلادی 50 نفر در این کشور به این ویروس آلوده شده اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی از ریاض، مسوولان بهداشت عربستان سعودی اعلام کرده اند در حال حاضر 900 مورد ابتلابه این ویروس شناسایی شده و از این تعداد 332 نفر جان باخته و 488 نفر هم بهبود یافته اند.

البته بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، از زمان شیوع این بیماری در سال 2012 میلادی دست کم 1026 نفر به این ویروس آلوده شده اند که 376 نفر از آنها جان باخته اند. البته در مواردی ابتلابه ویروس مرس در بریتانیا، اردن، قطر، امارات متحده عربی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، تونس، مصر و امریکا نیز مشاهده شده است، البته اعلام شده که افراد عموما پس از سفر به عربستان سعودی به این بیماری مبتلاشده اند.

ویروس مرس با ویروس های عادی نظیر سرماخوردگی معمولی هم خانواده بوده و در ابتدا با تب و سرفه شبیه آنفلوآنزا شروع شده، اما می تواند به تنگی نفس و ذات الریه نیز بینجامد. بر اساس برخی یافته ها، شترها نخستین منبع انتقال این ویروس به انسان هستند.

پژوهشگران معتقدند این بیماری می تواند تا 14 روز بعد از آلوده شدن به ویروس بروز کند. سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از ابتلابه این بیماری توصیه کرده که از تماس با شیر یا ادرار شتر خودداری شده، گوشت شتر هم قبل از مصرف کاملاپخته شود.