آرشیو سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۵۸۸۷
ایران شوک
۱۱
تحلیل شوک

نشاط طبیعت از بیانات رهبری

دکتر جعفر بای (محقق و کارشناس آسیب های اجتماعی)

بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست مانند همیشه برخاسته از قلب علاقه مندان به طبیعت بود. نهیب ایشان به دستگاه های مسئول و هشدار از تهدید ناجوانمردانه محیط زیست و تذکر پیامدهای ناشی از این اقدام موجی از نشاط و شادمانی را در قلب های شهروندان فراهم ساخت.

زمین خواری که به شکل های متنوع و مختلفش مانند دریاخواری، کوه خواری، کویرخواری، جنگل خواری، مرتع و بستر رودخانه خواری مشکلات فراوانی را به همراه داشته است، زمین خواران با وعده و وعید به بعضی مسئولان دست اندرکار با تصرف به بیت المال منابع مالی فراوانی را از آن خود می کنند. آنان به بهانه هتل سازی یا احداث مجموعه های فرهنگی از خلاقانونی بهره گرفته و با لطایف الحیل به شکل های گوناگون منابع ارزشمند طبیعی را تصرف کرده و با تغییر کاربری و احداث متل و محل گردشگری، طبیعت بکر و سالم را به ویرانی و نابودی می کشانند.

آنان حتی با استفاده از اختلاف نظر در تقسیمات جغرافیایی محدوده شهرستانی ذخایر عظیم حیاتی را به نابودی کشانیده و برای رسیدن به مطامع خود از هیچ جنایتی فرو گذار نیستند. به عنوان مصداق می شود به جنگل های «مازیچال» اشاره کرد که به لحاظ تقسیمات سیاسی متعلق به فرمانداری عباس آباد؟! و به لحاظ حوزه قضایی جزو شهرستان تنکابن؟! بوده ورودی اش از شهر دیگری است که همین اختلاف نظر بهانه ای شده برای گروهی سودجو که با حمل مصالح ساختمانی جنگل بکر و زیبا را به سازه های خشن و مرتفع تبدیل کردند. برای تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب باید ستادهای ویژه و با عزمی قوی و اراده ای مستحکم و برنامه ای ملی و هدفمند تلاش همه جانبه را بدون کوچک ترین اغماض و ترس و واهمه انجام داد.

برای اجرای دستورات رهبر معظم انقلاب باید با شجاعت تمام با هرگونه کانون قدرتی که از زمین خوار ویرانگر طبیعت حمایت می کند، مبارزه کرد.