آرشیو چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۱۰۲۲
صفحه آخر
۱۲

رهبر اخوان المسلمین مصر برای دومین بار به اعدام محکوم شد

دادگاه کیفری مصر، «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین و 13 نفر دیگر از رهبران ارشد این جنبش را به اعدام محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دادگاه کیفری مصر طی حکمی 14 تن از رهبران گروه اخوان المسلمین این کشور از جمله «محمد بدیع»، رهبر این گروه را به اتهام آنچه «برنامه ریزی علیه امنیت ملی» و «ایجاد آشوب» نامید، به اعدام محکوم کرد. «محمد بدیع» پیشتر نیز یک حکم اعدام و چهار حکم حبس ابد دریافت کرده بود که حکم اعدام وی بعدها نقض شد.

در همین راستا پایگاه مصری «الیوم السابع» خبر داد که دادگاه جنایی قاهره، حکم اعدام رهبرکل اخوان المسلمین و 13 تن دیگر از اعضای این جماعت را به مفتی کل این کشور ارجاع داده است. بر اساس قانون محاکم قضایی مصر، احکام اعدام باید برای تایید به مفتی ارجاع داده شود. در صورتی که این حکم تایید شود قابل اجراست.

دادستانی کل مصر اتهاماتی از قبیل تشکیل یک اتاق برای هدایت اعضای اخوان المسلمین برای مبارزه با دولت، ایجاد هرج ومرج در کشور پس از حوادث میدان رابعه العدویه و میدان النهضه در سال 2013 میلادی، علیه متهمان مطرح کرده است.بعد از حوادث 30 ژوئن سال 2013 میلادی که به برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهور سابق مصر توسط ارتش منجر شد، دستگاه های امنیتی این کشور هزاران تن از اعضای وابسته به اخوان المسلمین از جمله «محمد بدیع» رهبر کل این جماعت را به اتهام دست داشتن در حوادث و خشونت های آن دوره دستگیر و روانه زندان کردند. دولت آمریکایی مصر همچنین برخی از اقدامات تروریستی اخیر که طی دو سال گذشته در این کشور به وقوع پیوسته است را به اخوان المسلمین نسبت داده تا بدین ترتیب قلع و قمع مخالفان را تسریع بخشیده و توجیه کند. طی ماه های گذشته سازمان های متعدد حقوق بشری بارها رژیم فعلی مصر را به نقض بسیار گسترده حقوق بشر متهم کرده اند. مصر روابط خوبی با عربستان و کشورهای مرتجع عربی و آمریکا دارد.