آرشیو یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۳۷
اقتصادی
۴

عضو اتحادیه صادرات فرش ایران: درآمد سیگارفروشی از تولید فرش بیشتر است

عضو اتحادیه صادرات فرش ایران گفت: درآمد کار کاذبی مانند سیگارفروشی از فرشبافی بیشتر است.

رسول اسحاقی در گفت وگو با «نسیم» اظهار داشت: وضعیت صادرات فرش در چهار سال گذشته وضعیت نامطلوبی بوده و روز به روز نیز بدتر می شود، به طوری که در مقایسه با چند سال گذشته آمار صادرات فرش بسیار پایین تر آمده است و این واقعا مایه تاسف است.

عضو اتحادیه صادرات فرش ایران دلیل شرایط نامطلوب صادرات فرش را قیمت تمام شده این کالادر داخل کشور دانست و گفت: فرش کالایی نیست که در خارج از کشور جز کالاهای مورد احتیاج محسوب شود، بلکه کالایی تزیینی و ذوقی است. لذا زمانی که قیمت تمام شده فرش در ایران بالاباشد در خارج از کشور نیز طالب چندانی نخواهد داشت.

اسحاقی اضافه کرد: تا زمانی که قیمت تمام شده فرش در داخل کشورمان کاهش نداشته باشد وضعیت صادرات نیز بهتر نخواهد شد، دلیل این قیمت بالانیز این است که مصالح فرش از جمله پشم و ابریشم از خارج از کشور باید وارد شود. از طرف دیگر فرشباف نیز کم شده است زیرا گاهی حتی کار کاذبی مانند فروش سیگار درآمدش از فرشبافی بیشتر است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرش خاطرنشان کرد: تاکنون به دلیل وجود تحریم ها معامله ها کم بود مثلا ژاپن به خاطر روابطش با آمریکا حاضر نبود پای معامله با ایران بنشیند البته هنوز نیز با وجود مذاکرات مطرح شده تغییری در بازار صادرات فرش رخ نداده است زمانی این مذاکرات می تواند در بازار تاثیر بگذارد که تنها به حرف و مطرح شدن در مطبوعات نباشد بلکه اثرش را در معاملات ببینیم.