آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۳
فرهنگ و هنر
۵
یادداشت

جیپسی های چینی!

زینب مرتضایی فرد

همه چیز در بازار امروز اصل و فرع دارد، بسیاری از ما وقتی به خرید می رویم، می پرسیم این جنس اصل است یا چینی؟ و همین که بشنویم چینی است از خریدش منصرف می شویم. آنقدر که چینی بودن (البته به سبب کوتاهی تاجران ایرانی که فقط اجناس دست چندم چین را وارد بازار کشور کرده اند) حالابا خودش یک بار طنز هم دارد.

با استفاده از همین بار طنز می خواهیم خبری را به اطلاعتان برسانیم؛ همان طور که قبلااعلام شده است جیپسی ها در ایران روی صحنه می روند، اما این جیپسی ها اصل نیستند و بهتر است بگوییم جیپسی های چینی در ایران روی صحنه می روند!

هفته پیش بود که اعلام شد گروه پر طرفدار جیپسی کینگز که یک گروه موسیقی اسپانیایی-فرانسوی است به ایران سفر می کند و اجرایی هم خواهد داشت. آنها که هنوز هم آلبوم های منتشر شده این گروه را گوش می دهند، پس از اعلام این خبر خیلی خوشحال بودند و مدام به دیگران می گفتند هر زمان فروش بلیت های این کنسرت آغاز شد، خبرشان کنند غافل از این که این جیپسی ها واقعی نیستند.

گروه «چیکو و جیپسی ها» یا همان «جیپسی کینگز فمیلی» چندین بار به دلیل سوءاستفاده از نام «جیپسی کینگز» مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند و حالاهم قرار است به ایران بیایند و با عنوان جیپسی ها روی صحنه بروند. ماجرا از این قرار است که 2 نفر از اعضای گروه «جیپسی کینگز» از این گروه جدا شده و شعبه دیگری از جیپسی را تاسیس کرده اند. هر چند ممکن است این گروه ها هم اجرای خوبی داشته و حتی از گروه اصلی هم بهتر بنوازند و بخوانند اما دلیلی ندارد واقعیت ماجرا به مردم گفته نشود.

طرفداران جیپسی های واقعی در ایران کم نیستند و قطعا آمدن این جیپسی های تقلبی بسیاری را آزرده خاطر خواهد کرد. مدیران دفتر موسیقی گویا تصور کرده اند همان طور که مردم اجناس درجه چندم چینی را پذیرفتند، جیپسی های تقلبی را هم می پذیرند و آب از آب تکان نمی خورد! آقایان لطفا جیپسی چینی وارد نکنید!