آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۳
فرهنگ و هنر
۵

بازگشت فرهاد فخرالدینی به ارکستر ملی

روز گذشته خبر خوشی رسما اعلام شد؛ ارکستر سمفونیک تهران و موسیقی ملی ادغام نشدند و هر یک به طور مجزا فعالیت خواهند کرد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که علی رهبری پیش از این از ادغام این دو ارکستر و فعالیت آنها تحت عنوان ارکستر سمفونیک ملی ایران خبر داده بود.

به گزارش جام جم، تازه ترین جلسه تمرین ارکستر سمفونیک تهران روز گذشته برگزار شد و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این تمرین از زحمت های علی رهبری رهبر این ارکستر و نوازندگان قدردانی و اعلام کرد، این هفته هم مانند هفته های گذشته تمامی بلیت های اجرای ارکستر سمفونیک به فروش رسیده است.

علی مرادخانی در این دیدار گفت: از آقای رهبری خواهش می کنم تحمل و تامل داشته باشد؛ بعضی وقت ها ایشان بسیار صریح صحبت می کنند و ما در ایران اهل تعارف هستیم و عادت به این گونه لحن و بیان نداریم.

موضوع ادغام ارکسترها هم از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار به نوعی تکلیف آن مشخص شد. مرادخانی هفته گذشته مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بود اما رهبری هیچ گونه اظهارنظری درباره مخالفت مرادخانی با این موضوع نکرده بود، رهبری اما روز گذشته سکوت خود را شکست و گفت: خوشبختانه از هفته دیگر ارکستر موسیقی ملی به رهبری آقای فرهاد فخرالدینی هم کار خود را شروع می کند؛ ضمن این که بخش سازهای برنجی ارکستر ما نیز هفته دیگر با سرپرستی آقای جاوید مجلسی کار خود را آغاز خواهد کرد و اینها اخبار بسیار خوبی است که می تواند برای مجموعه ارکسترها مورد توجه قرار گیرد.

ماجرای ادغام ارکسترها نخستین بار از سوی علی رهبری در نشست خبری اعلام شده و مورد انتقاد بسیاری از اهالی موسیقی قرار گرفت. بیشتر استادان موسیقی این اقدام را غیرحرفه ای و غیرکارشناسی دانسته و مخالف انجام آن بودند. این تصمیم هر چند حاشیه های فراوانی را برای ارکستر رقم زد، اما بالاخره پرونده اش با اظهارنظر معاون هنری وزارت ارشاد بسته شد و حالاقرار است فخرالدینی دوباره چوب رهبری ارکستر ملی ایران را به دست بگیرد.