آرشیو شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۲۵۰
اقتصاد
۵

امروز زمان امتیازگیری تجار ایرانی است

سید حمید حسینی

چندی پیش هیات هندی که برای عقد قرارداد ریل به ایران آمده بودند با برخوردی متفاوت از سوی تجار ایرانی مواجه شدند که این برخورد جسورانه قلمداد شده است. تجار ایرانی که نیم نگاهی به توافق هسته ای در تیرماه دارند تمایل ندارند در شرایط فعلی دل به توافقات بلندمدت با مذاکره کنندگان آسیایی ببندند و قصد دارند در شرایط فعلی تنها با عقد قراردادهای کوتاه مدت منتظر نتیجه توافقات در تیرماه باشند. از سوی دیگر با توجه به اینکه در کنار تجار آسیایی از چین، تایوان، کره و ژاپن مذاکره کنندگان اروپایی نیز در این روزها تردد زیادی به ایران دارند، موجب شده است روال مذاکرات جدید در پای میز مذاکره کمی متفاوت تر از گذشته باشد. گو اینکه در همین شرایط نیز پول ایران در اختیار هندی هاست و ما باید این دلارها را به ریال تبدیل کنیم.

با این حال تجار ایرانی در مذاکره با طرف خارجی سعی دارند عقد قرارداد و توافق نهایی با این سرمایه گذاران را تا بعد از نتیجه مذاکرات هسته ای معطل باقی نگه دارند، تا با اخذ امتیازات بیشتر در شرایط بهتر به تصمیم گیری بپردازند. از سوی دیگر طرف های مذاکره کننده نیز به خوبی می دانند بعد از توافق هسته ای شرایط ایران بسیار متفاوت خواهد بود و عقد قرارداد ولو کوتاه مدت در شرایط فعلی بسیار مثبت تر از قرارداد بلندمدت در آینده است.

مثال واضح این روال زمانی است که ایران خودرو در مذاکره با پژو خواهان در اختیار گیری بازار صادراتی این برند در خاورمیانه شده است. مسوولان پژو نیز این پیش شرط را پذیرفته اند: امری که پیش از این بعید بود ولی در شرایط فعلی انجام می شود. لذا به نظر می رسد اروپایی ها و آسیایی ها در شرایط فعلی حاضرند به تجار ایرانی در ازای عقد قرارداد امتیاز بدهند.

عضو اتاق بازرگانی