آرشیو شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۲۵۰
جهان
۶

واکنش امریکا به دیدار نخست وزیر عراق با پوتین

دیدار حیدر عبادی، نخست وزیر عراق با رییس جمهور و وزیر خارجه روسیه در کاخ کرملین برگزار شد. عبادی در این دیدار با مقامات عالیرتبه روس درباره آخرین تحولات عراق و منطقه رایزنی کرده است. بر اساس گزارش ها افزایش همکاری نظامی دو طرف برای مقابله با داعش بین مقامات روسیه و عراق مورد بحث قرار گرفته است. ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در دیدار با حیدر عبادی، نخست وزیر عراق در مسکو، عراق را شریک قدیمی و مورد اعتماد خود خوانده و بر افزایش همکاری نظامی و سرمایه گذاری ها در این کشور تاکید کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز از حمایت کامل مسکو از عراق در مقابله با تروریست ها خبر داده است.

عبادی در این دیدار با بیان اینکه هدف مقابله با داعش حمایت از امنیت عراق و منطقه است، از روسیه خواست تا نقش مهم تری را در مقابله با داعش ایفا کند. این نخستین سفر عبادی به روسیه از زمان برعهده گرفتن پست نخست وزیری است.

در واکنش به سفر نخست وزیر عراق به روسیه، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانسی خبری عنوان داشت که عراق کاملااین حق را دارد تا تسلیحات و تجهیزات را از روسیه و دیگر کشورها برای برآورده ساختن نیازهای دفاعی خود خریداری کند.