آرشیو شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۲۵۰
جهان
۶
سوریه

داعش، ایستاده بر چهار راه تمدن

تصاویر منتشر شده توسط نیروهای داعش، ورود تروریست ها به داخل شهر پالمیرا را نشان می دهد. تروریست هایی که از بدو ورود قتل عام غیر نظامیان و نیروهای طرفدار دولت سوریه را آغاز کرده اند. بر اساس گزارش ها در حالی که برق شهر قطع شده، نیروهای داعش جست وجوی خانه به خانه برای یافتن وفاداران به دولت مرکزی سوریه و مخالفان خود را آغاز کرده اند. این نخستین باری است که داعش یک شهر را در نتیجه رویارویی مستقیم با نیروهای دولتی سوریه تصرف می کند. این شهر در 215 کیلومتری شمال شرقی دمشق، پایتخت سوریه واقع است. داعش اعلام کرده است فرودگاه، زندان، مقر سازمان اطلاعات و یک حوزه گازی واقع در نزدیکی پالمیرا را نیز تحت کنترل دارد.

پالمیرا از نظر استراتژیک اهمیت ویژه ای برای داعش دارد، زیرا این شهر را می توان دروازه ورود به صحرای بزرگ سوریه و مسیری برای ارتباط با استان انبار عراق دانست که پیش از این به کنترل تروریست ها درآمده است. چنانچه این منطقه باستانی از سوی یونسکو به عنوان «ایستاده بر چهارراه چند تمدن» توصیف می شود. در همین راستا یونسکو از احتمال ویران شدن آثار باستانی این شهر به دست داعش اظهار نگرانی کرده است، چرا که تروریست های داعش پیش از این در شهرهای باستانی هترا و نمرود در عراق نشان داده اند که دشمنان تمدن جهانی هستند.

رسانه دولتی سوریه اعلام کرده که نیروهای دولتی قبل از دریافت دستور عقب نشینی از بخش مسکونی پالمیرا و تدمر، صدها مجسمه از پالمیرا را به نقطه ای امن منتقل کرده اند اما بسیاری از بناها و مجسمه های عظیم که امکان حرکت دادن شان وجود نداشت همچنان در محوطه باستانی پالمیرا باقی مانده اند. قدمت بخش اعظم این محوطه به قرن یکم و دوم میلادی بازمی گردد. آیرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو در سازمان فرهنگی ملل متحد گفته است که او عمیقا نگران اوضاع است.

مامون عبدالکریم، سرپرست سازمان اشیای باستانی سوریه می گوید این نبردی برای همه جهان است. او از ائتلاف تحت رهبری امریکا خواست مانع نابودی این محوطه باستانی توسط داعش شود. شهر پالمیرا پیش از این هم در جریان جنگ داخلی سوریه آسیب هایی دیده است. گفته می شود ساکنان پالمیرا را آرامی ها، اموری ها و عرب ها به اضافه اقلیتی یهودی تشکیل می دادند و فرهنگ آنها تحت تاثیر ایران و روم است.