آرشیو شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۴
فرهنگ و هنر
۵

دلایل غیبت ایران در چند نمایشگاه کتاب مهم جهان

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی از حضور نیافتن ایران در نمایشگاه های کتاب نیویورک (آمریکا)، سن پترزبورگ (روسیه)، ورشو (لهستان) و پراگ (چک) و چرایی آن سخن گفت.

امیرمسعود شهرام نیا درخصوص چند نمایشگاه خارجی کتاب که طی یکی دو ماه آینده و تا پیش از شروع نمایشگاه کتاب مسکو برگزار می شوند، گفت: در مورد نمایشگاه کتاب نیویورک (خردادماه) به دلیل مشکلاتی که برای صدور ویزا به وجود می آید، ما شرکت نمی کنیم و در در طول سال های گذشته هم ایران هیچ گاه در این نمایشگاه شرکت نکرده است.

او افزود: درباره نمایشگاه کتاب سن پترزبورگ هم که روز گذشته آغاز شده است هم پاسخ منفی است و ایران در این نمایشگاه شرکت نمی کند. این نمایشگاه، بیشتر جایی برای فروش کتاب است و جنبه بین المللی آن کمرنگ تر است و بیشتر جنبه ملی دارد، ضمن این که با توجه به برگزاری این نمایشگاه در روسیه، سرمایه گذاری ما بیشتر روی نمایشگاه دیگر و در واقع اصلی این کشور یعنی نمایشگاه کتاب مسکو است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا ایران در نمایشگاه کتاب پراگ که اردیبهشت برگزار شد، هم حضور نداشت، توضیح داد: به صورت مستقل در این رویداد و نمایشگاه کتاب ورشو هم حضور نداشته ایم اما چنانچه ناشری مایل به حضور در این دست نمایشگاه ها باشد، امکان حمایت از او را داریم.

شهرام نیا درباره آخرین برنامه ریزی ها برای حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو که قرار است به صورت کشور مهمان ویژه باشد، گفت: قرار بود رئیس جدید نمایشگاه کتاب مسکو که هنوز رئیس نمایشگاه کتاب سن پترزبورگ هم هست، در ایام نمایشگاه کتاب تهران به تهران بیاید، اما به دلیل ترافیک مهمانان خارجی نمایشگاه کتاب تهران و گرفتاری های مربوط به آن، توافق شد که ایشان دیرتر به تهران بیایند.