آرشیو یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۲۵۱
جهان
۶
خاورمیانه

عربستان: به دنبال عاملان حمله تروریستی هستیم

در حالی که حمله انتحاری به یک مسجد شیعیان در عربستان واکنش های جهانی را برانگیخته، گروه داعش اعلام می کند مسوولیت این عملیات تروریستی را می پذیرد. داعش مهاجم انتحاری را شخصی به نام «ابوعمار نجدی» از اعضای گروه جدید خلافت نجدی معرفی کرده است. فرد یاد شده با انجام انفجار انتحاری در مسجد امام علی در شهرک قدیح واقع در استان قطیف، موجب شهادت دست کم 21 تن و جراحت بیش از 100 تن شده است. شهرک قدیح، که به تجارت مروارید و ماهیگیری مشهور است با مساحتی حدود 500 هزار کیلومتر مربع در شمال غرب شهر قطیف و ساحل خلیج فارس قرار دارد.

واکنش های داخلی در عربستان

در میان اعتراض هایی که به دنبال حمله تروریستی اخیر در شهرک قدیح رخ داده، مقامات امنیتی سعودی انفجار مسجد امام علی را اقدامی تروریستی دانسته و اعلام کرده اند تحقیقات برای دستگیری عاملان این جنایت را آغاز کرده اند. از سویی دبیرخانه هیات علمای عظام سعودی، نیز به شدت این انفجار را محکوم کرده و آن را جنایتی زشت با هدف ضربه زدن به وحدت سعودی و بر هم زدن ثباتش خوانده است. شیخ فهد بن سعد الماجد، دبیرکل هیات علمای عظام سعودی خواستار هوشیاری مردم این کشور در برابر فتنه و جنگ شده است.

واکنش های بین المللی

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای ضمن محکوم کردن انفجار مسجد امام علی، آن را اقدامی برای دامن زدن به نزاع طایفه ای خواند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: ما از این حادثه به شدت متاسف شدیم و این خشونت را محکوم می کنیم. سازمان همکاری اسلامی هم در بیانیه ای این حمله را محکوم و آن را تروریستی توصیف کرد. ایران، امارات متحده عربی، الجزایر، تونس، مصر و... نیز در بیانیه های جداگانه حمله تروریستی به نمازگزاران مسجد امام علی(ع) را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان شدند.