آرشیو یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۵
صفحه آخر
۲۰
یادداشت

صدای دوستی در تاریخ ماندگار می ماند

حمیدرضا خزایی

شخصیت و صدای مهران دوستی برای بیشتر مخاطبان رادیو آشناست و همه از شنیدن برنامه های او که با انرژی آنها را اجرا می کرد، لذت می بردند. این گوینده و مجری پیشکسوت و توانمند، فعالیت خود را از سال 1359 با رادیو رشت آغاز کرد. سپس به تهران آمد و تست گویندگی داد. وقتی استادان صدای او را شنیدند، همه متفق القول بودند که صدای خوب و متفاوتی دارد. از آنجا که صدای دوستی بسیار حماسی و بانشاط بود، نه تنها برای گویندگی برنامه های مختلف رادیو، بلکه برای برنامه های خاص رادیو هم از او دعوت می شد.

دوستی اولین کسی بود که از سال 60 گویندگی برنامه های جبهه را به عهده گرفت و اخبار مهم ترین عملیات های جنگی را از رادیو اعلام می کرد. تا این که سال 65 رادیو جبهه راه اندازی شد و دوستی به عنوان اولین گوینده فعالیتش را در این شبکه رادیویی آغاز کرد. او همراه با گویندگانی مثل نورشاهی برنامه های این شبکه رادیویی را اجرا می کرد. شب هایی که عملیات بود، مهران دوستی وارد جام جم می شد تا با صدای حماسی اش از اتفاقات جبهه و رشادت های رزمندگان بگوید. صدای پرهیجان این مرد بزرگ، مردم را با شرایط آن دوران و رزمندگان همراه می کرد. مردم به واسطه گویندگی او از جدیدترین اخبار و اطلاعیه های مربوط به جنگ باخبر می شدند.

او گویندگان زیادی را آموزش داد و دوست و راهنمای خوبی برای جوان ترها بود. مدال گوینده برتر در جشنواره های مختلف به او اهدا شد و اکنون فقط می توان گفت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین گوینده های خود را از دست داد و این درد به حدی غم انگیز است که جامعه هنری را متاثر کرده است.

دوستی دارای صدای مخملی بود و در تمام جریانات ملی و میهنی حضوری پررنگ داشت. از انتخابات گرفته تا مراسم 22 بهمن و هفته دفاع مقدس، او در تمام اتفاقات حساس و ملی به عنوان یک گوینده پرانرژی و بانشاط همراه رسانه ملی بود. در واقع او با صدایش همه را به یکپارچگی دعوت می کرد. مردم دوستی را به عنوان یک گوینده موفق و تاثیرگذار می شناسند. او باسواد و اهل مطالعه بود و وقتش را بیهوده تلف نمی کرد.