آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۸
سلامت
۱۶

صندل های دردسرساز نپوشید

یک متخصص طب فیزیکی، استفاده از صندل هایی که کفه آنها تخت و بدون پاشنه است و در بالاپوشش مناسبی ندارند، بسیار آسیب رسان برای پا دانست.

دکتر کامبیز خاموشیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شروع فصل گرما اظهار کرد: در این فصل افراد به استفاده از کفش های روباز که اصطلاحا صندل گفته می شود، روی می آورند.

وی با بیان این که همه کفش های استاندارد باید 2 تا 2.5 سانتی متر پاشنه داشته باشند، گفت: متاسفانه بیشتر صندل ها بدون پاشنه هستند و کف آنها تخت است که به آنها پاشنه منفی گفته می شود و همین مساله استفاده از آنها را زیان آور کرده است.

خاموشیان اظهار کرد: پاشنه منفی در این نوع کفش ها موجب می شود وزن بدن به جای پاشنه به کف پا و از آنجا این فشار، مستقیم به زانو و کمر وارد شود.

وی افزود: علاوه بر پاشنه، بسیاری از صندل ها پوشش مناسبی در قسمت بالای خود ندارند و تنها چند بند، کفه کفش را نگه داشته است. این نوع صندل ها نمی توانند پا را کامل بپوشانند و از آن حفاظت کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: نبود محافظ مناسب روی پا به هنگام استفاده از صندل، موجب خشکی و آسیب پا و نیز تغییر فرم ناخن ها می شود.

خاموشیان افزود: همچنین از آنجا که این نوع کفش ها پوشش بالایی مناسبی ندارند، افراد هنگام راه رفتن با آنها محتاط تر گام برمی دارند و قدم های آنها کوتاه می شود که همین مساله نیز موجب خستگی زودرس و افزایش فشار بر انتهای لگن می شود.

وی توصیه کرد: افراد به جای صندل از کفش هایی که دست کم دو سانتی متر پاشنه و پوشش مناسب در قسمت بالای خود دارند، استفاده کنند و بکوشند کفش آنها دارای تهویه باشد، به نحوی که قسمت های کوچکی از کفش منفذ داشته باشد.