آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۸
ایران
۱۵

آب در همدان جیره بندی نمی شود

جیره‎بندی آب، این روزها به یکی از موضوعات داغ در استان همدان تبدیل شده و نگرانی در این باره روز به روز بیشتر می شود.

البته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان معتقد است، با تلاش های صورت گرفته از سوی این شرکت سعی شده آب در همدان جیره‎بندی نشود.

سیدهادی حسینی بیدار در عین حال افزود: این مساله نیازمند همکاری و همراهی مردم همدان است، زیرا در زمینه صرفه جویی باید گام های جدی برداشته شود.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به این که آب مورد نیاز شهر همدان از طریق سد اکباتان و چاه های دشت همدان تامین می شود، گفت: سد اکباتان با بارش های صورت گرفته نزدیک 19 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که تقریبا 56 درصد آن پر شده است.

حسینی بیدار با اشاره به این که در مدت مشابه سال گذشته، ذخیره سد اکباتان همدان 22 میلیون مترمکعب بوده است، افزود: اکنون 347 لیتر در ثانیه آب وارد سد اکباتان می‎شود.

وی با اشاره به این که هم اکنون آب 640 لیتر در ثانیه برای شرب و 405 لیتر در ثانیه برای مصرف کشاورزی و باغ های پایین دست از سد اکباتان برداشت می‎شود، عنوان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون 13 میلیون و 800 هزار مترمکعب آب از سد اکباتان برداشت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 9 میلیون و 900 هزار مترمکعب بوده و معادل 39 درصد افزایش را در سال 94 تجربه می کند.

حسینی بیدار با تصریح بر این که سطح آب های زیرزمینی در دشت همدان افت شدیدی داشته است، بیان کرد: مجبور هستیم بخش قابل توجهی از نیاز آب شرب مردم همدان را از سد اکباتان تامین کنیم و این موضوع سبب شده میزان برداشت از سد اکباتان افزایش پیدا کند.وی با بیان این که تا اواخر سال گذشته آب زیادی پشت سد اکباتان همدان ذخیره نشده بود، عنوان کرد: براساس آن شرایط، احتمال می‎رفت آب در تابستان امسال جیره‎بندی شود.