آرشیو سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۷۳
اقتصاد
۴

توافق ایران با چین برای بازگشت نقدی 35 درصد پول نفت

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اعلام جزئیات جدید قرارداد فروش نفت ایران به چین گفت: براساس این قرارداد بلندمدت، قرار است حدود 65 درصد پول فروش نفت ایران به صورت کالایی و بقیه نقدی پرداخت شود.

اسدالله عسکراولادی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: برای فروش نفت ایران به چین، قراردادی میان وزارت نفت و دولت چین منعقد شده است که بر مبنای آن، درصدی از این پول به صورت خرید کالااز چین و درصدی دیگر به صورت نقدی به ایران پرداخت می شود.

بر این اساس، حدود 65 درصد پول حاصل از فروش نفت ایران به چین، از این کشور کالاخرید می شود و بقیه به صورت نقدی در اختیار وزارت نفت قرار می گیرد.

وی افزود: وزارت نفت جزئیات بیشتر این قرارداد را می داند، اما این یک روال عادی شده است و هم اکنون بابت فروش نفت به چین، ایران می تواند کالااز این کشور بخرد و این جزئی از قرارداد است.

به گفته عسکراولادی، اگر وزارت نفت به بانک مرکزی اجازه دهد، مبالغ نقدی که از سوی چین در اختیار ایران قرار می گیرد، صرف خرید کالااز کشورهایی همچون کره، ژاپن یا دیگر کشورهای دنیا می شود، در غیر این صورت وزارت نفت پول نفت ایران را به صورت نقدی به خزانه واریز می کند و سهم خود را به صورت نقدی برمی دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون گشایش فاینانس ها از سوی چین برای پروژه های ایران خوب پیش می رود و شرکت ها و پروژه های بسیاری از این فاینانس بهره مند شده اند، ضمن این که بانک صنعت و معدن در کنار یک بانک دیگر، عملیات هماهنگی برای گشایش فاینانس چینی برای پروژه های ایرانی را انجام می دهند.

به گفته عسکراولادی، ما دیگر هیچ پول بلوکه شده ای در چین نداریم.