آرشیو دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴، شماره ۵۹۷۱
اجتماعی
۴

واکسن اعتیاد فقط یک ایده و طرح تحقیقاتی است

تولید واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین در کشور که هفته گذشته از قول قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در رسانه ها منتشر شد، واکنش رئیس انستیتو پاستور ایران را نیز در پی داشت. مصطفی قانعی، واکسن اعتیاد را فقط یک طرح تحقیقاتی عنوان کرد و گفت: تولید واکسن اعتیاد حداکثر یک طرح تحقیقاتی است و اکنون نه تاییدیه و پرونده ای در سازمان غذا و دارو دارد و نه اثربخشی آن به اثبات رسیده است.

قانعی در گفت و گو با ایرنا در این باره گفت: اگر طرحی به عنوان واکسن اعتیاد وجود داشته باشد، باید قبل از هر کاری طرح آن به سازمان غذا و دارو تحویل شود تا این سازمان که مرجع اصلی تایید مواد دارویی است بی خطر بودن و اثربخشی آن را تایید کند. رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: هیچ پرونده ای مبنی بر تولید واکسن اعتیاد که عنوان شده در انستیتو پاستور در حال تولید است به سازمان غذا و دارو ارجاع نشده و چنین اقدامی حداکثر یک طرح تحقیقاتی است؛ چراکه فرآیند تولید یک واکسن جدید حداقل پنج تا 10 سال و بلکه بیشتر طول می کشد و نیازمند زیرساخت و خط تولید مخصوص خود است که اکنون چنین خط تولیدی در کشور وجود ندارد.

طرح تحقیقاتی واکسن اعتیاد حدود 14 سال پیش در سال 80 توسط یک محقق ایرانی مطرح شد اما از آن زمان تاکنون، این محقق نتوانسته اثربخشی و بی خطر بودن چنین واکسنی را به تایید مراجع رسمی و قانونی برساند.