آرشیو دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴، شماره ۵۹۷۱
صفحه آخر
۲۴
ضد پایتخت

قطب الدین صادقی در اجرای «بی تو بهتر» به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی سردشت: سردشت یعنی روح فرهنگ و هنر

«قطب الدین صادقی» عصر یکشنبه (7 تیرماه) در سالروز بمباران شیمیایی سردشت، قبل از اجرای خیابانی نمایش «بی تو بهتر» سردشت را شهری خواند که باید روح فرهنگ و هنر در آن جریان داشته باشد. این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در خصوص هدفش از اجرای این نمایش در سردشت اظهار داشت: هدف حافظه تاریخی مردم است و هشدار و هجومی است بر ذهن تاریخی ضعیف تماشاگر تا دردهای پنهان و فراموش شده یا عادی تلقی شده ملیت‎ها و فرهنگ های زیردست را به یادآورند.

وی در پایان تصریح کرد: در حقیقت اجرای این نمایش در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت یک واکنش هنری است تا مظلومیت سردشت بیش از بیش در رسانه های دنیا انعکاس پیدا کند.

بعد از سخنان صادقی، نمایش «بی تو بهتر» به کارگردانی و نویسندگی وی، توسط تعدادی از بازیگران مهابادی که چند هفته ای در این شهر زیر نظر صادقی به تمرین مشغول بودند، در میدان «سه رچاوه» محل برگزاری مراسم سالگرد بمباران شیمیایی سردشت اجرا شد.

این نمایش بر پایه داستان های واقعی وضعیت نابسامان و آشفته بازماندگان بمباران های شیمیایی سردشت را روایت کرد. در این اثر، داستان مرد کارگری روی صحنه رفت که در جریان بمباران، شیمیایی شده و برای درمان به تهران آمده است.

قهرمان داستان هفت سال است مانند مسیح روی دیوار می خوابد، چرا که اگر دراز بکشد شش هایش از آب پر و خفه می شود. لازم به اشاره است در حال حاضر تمرینات گروه نمایش (بی تو بهتر) در مهاباد برای اجرای عمومی در پایان ماه مبارک رمضان انجام می شود.