آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۰۱
ورزشی - اخبار کشور
۹

مدیرکل محیط زیست فارس:اشتباه محاسباتی، صدها درخت را نابود کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: اشتباه محاسباتی در احداث آزاد راه شیراز- اصفهان منجر به نابودی صدها درخت و گونه گیاهی در این مسیر شد.

حمزه ولوی افزود: این درختان در 9 کیلومتر مسیر این آزادراه در منطقه کامفیروز مرودشت قطع شده و اکنون متولیان درصدد تغییر مسیر آزادراه و احداث مسیر جدید هستند.

وی ادامه داد: افرادی قبلادر مسیر یاد شده بامجوز یا بدون مجوز مبادرت به قطع درختان انبوه منطقه کردند و پس از آن به دنبال ارائه ارزیابی زیست محیطی بودند در حالی که ارزیابی زیست محیطی قبل از شروع پروژه می بایست ارائه شود.

ولوی گفت: پسندیده نیست که صدها درخت در این مسیر قطع شود و اکنون که زمان اجرای طرح است به دلایلی که هنوز معلوم نیست متولیان احداث آزادراه مسیر آن را تغییر دهند، قطعا تغییر مسیر منوط به قطع درختان بیشتر است و محیط زیست با آن موافق نیست.

وی گفت: متاسفانه در این مسیر خاکبرداری وسیعی انجام شده و ده ها درخت نیز در زیر خاک مدفون شده و به محیط زیست آسیب زده است.

ولوی به آسیب های زیست محیطی در منطقه زاگرس اشاره کرد و افزود: برداشت بی رویه آب، تداوم خشکسالی، تولید زغال از جنگل، آتش سوزی های گسترده، تجاوز اراضی کشاورزی به حریم جنگل،چرای بی رویه و استفاده از چوب به جای سوخت از جمله آسیب هایی است که اکنون زاگرس را تهدید می کند.

وی گفت: خشکسالی باعث خشکیدگی جنگل های بلوط شده و گردشگران بی توجه به محیط زیست هر روز مشکلات فراوانی را برای این منطقه ایجاد می کنند.

آزادراه شیراز- اصفهان مسیر 600 کیلومتری فاصله این دو استان را حدود 130 کیلومتر کوتاهتر می کند و اکنون حدود 25 درصد پیشرفت دارد.