آرشیو یکشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۴۳۴۳
صفحه اول
۱

اوباما: تحریم های آمریکا علیه ایران پابرجا خواهد ماند

کمتر از سه هفته مانده تا پایان مهلت کنگره برای اعلام نظر درباره برنامه جامع اقدام مشترک و درحالی که سناتورهای مردد هم درحال تعیین تکلیف در ارتباط با رای خود نسبت به برجام هستند، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر به دفاع از توافق هسته ای وین پرداخت و در یک ارتباط ویدئویی اینترنتی با رهبران سازمان های یهودی آمریکای شمالی تاکید کرد: تمام دنیا به استثنای اسرائیل از توافق هسته ای حمایت می کنند.

او هرچند برای اقناع تندروهای آمریکایی برای دست برداشتن از سنگ اندازی در مسیر توافق، بار دیگر مدعی شد برنامه جامع اقدام مشترک تمام راه های ایران به سوی تسلیحات هسته ای را می بندد، اما به این واقعیت اذعان کرد در صورت رد برجام در آمریکا جامعه جهانی از اعمال تحریم های جدید حمایت نخواهند کرد.

به گزارش تسنیم، رئیس جمهور آمریکا در این ارتباط ویدئویی یادآور شد: ما در حال عادی سازی روابط با ایران نیستیم. تحریم های آمریکا علیه ایران در موضوعات دیگر پابرجا خواهند ماند. وی با اشاره به این که متحدان آمریکا در خلیج فارس هشت برابر بیش از ایران هزینه تسلیحاتی و نظامی دارند گفت پولی که ایران به دست خواهد آورد به سمت اقتصاد آنها خواهد رفت. رئیس دولت آمریکا با بیان این که بودجه دفاعی ایران 15 میلیارد دلار و بودجه دفاعی آمریکا 600 میلیارد دلار است، گفت: ایران یک قدرت منطقه ای است نه یک ابرقدرت. اوباما با اشاره به اختلافاتی که واشنگتن و تل آویو درباره برنامه جامع اقدام مشترک دارد، افزود این اختلافات نباید باعث شود ما تعهداتمان نسبت به همدیگر را فراموش کنیم. اسرائیل هم پیمان راهبردی ماست و ما با یکدیگر همکاری می کنیم تا جلوی تهدیدها علیه اسرائیل را بگیریم، از جمله این که تلاش می کنیم مانع ارسال سلاح از سوی ایران به حزب الله شویم.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از حملاتی که علیه حامیان توافق هسته ای در کنگره آمریکا می شود انتقاد کرده و این اقدام را تعجب آور خواند. وی همچنین بار دیگر تاکید کرد آنها که می گویند خواهان یک توافق بهتر هستند، در واقع می گویند فکر نمی کنند ایران باید دارای یک برنامه صلح آمیز هسته ای باشد.