آرشیو سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۴۵
اجتماعی
۴

اخبار

برندگان جایزه نوبل پزشکی معرفی شدند

جایزه نوبل پزشکی 2015 به طور مشترک به «ویلیام سی کمپل» ایرلندی تبار، «ساتوشی اومورا» ژاپنی و «یویو تو» چینی تعلق گرفت.

به گزارش ایرنا، از پایگاه اینترنتی نوبل پرایز، نیمی از جایزه به اشتراک به کمپل و اومورا به دلیل اکتشافات آنها در رابطه با یک درمان جدید علیه عفونت های ناشی از انگل کرم های گرد تعلق گرفت و نیم دیگر این جایزه به یویو تو به دلیل اکتشافات وی در زمینه درمان مالاریا داده شد.

پارسال نیز جایزه نوبل پزشکی به طور مشترک به «جان او کی یف» امریکایی و «می بریت موزر» و» ادوارد موزر» نروژی اختصاص یافت. بنیاد نوبل به عنوان نهادی که در چارچوب ساز و کارهای مشخص برندگان جایزه را از میان نامزدها انتخاب می کند، سال 1900 براساس وصیتنامه آلفرد نوبل محقق سوئدی شکل گرفت. نوبل بخش عمده ثروتش را برای جایزه ای درنظر گرفت که با نام خود او به برجسته ترین تلاش ها در پنج زمینه پزشکی، شیمی، صلح، فیزیک و ادبیات اهدا می شود.

افزایش اعتیاد در زنان

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه بیش از 50 درصد معتادان را افراد متاهل تشکیل می دهند، از افزایش اعتیاد در میان زنان خبر داد.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی دیروز درهمایش کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف شیشه گفت: بیکاری علت اصلی اعتیاد نیست، درصدی از معتادان را شاغلان تشکیل می دهند و بیش از 50 درصد معتادان هم متاهل هستند. وی افزود: اعتیاد حالت فراگیری در کشور پیدا کرده و متاسفانه با ذره بین هم نمی توانیم جای پاکی از اعتیاد در کشور پیدا کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: اعتیاد برعکس پدیده های اجتماعی دیگر، شرایط هم افزایی آثار سوء دیگر را نیز فراهم می کند به طوری که به عنوان مثال بر اساس آمارها بیشتر از 50 درصد طلاق ها، 25 درصد کودک آزاری و همسرآزاری و 35 درصد جرائم مربوط به اعتیاد است.