آرشیو دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۳۵
شهرستان ها
۷

دفن نخلستان های ریگان در میان شن های روان

فرماندار ریگان از دفن نخلستان های این شهر در میان شن های روان خبر داد.

وی اظهار کرد: در شهرستان ریگان بیش از 10 هزار بهره بردار کشاورزی وجود دارد که از طریق محصول خرما ارتزاق می کنند و عمده ترین محصول این شهرستان خرماست.

امین باقری با بیان اینکه شن های روان با توجه به فرسایش بادی و خاکی در حال هجوم به سمت باغ ها و نخیلات ریگان هستند، افزود: 20 درصد از اراضی کشاورزی و آبادی ها در مجموع 30 آبادی دچار هجوم شن های روان هستند که این روستاها در مسیر شن های روان قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه به یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی ریگان که بیشترین آنها نخیلات است، همه ساله بیش از 15 میلیارد ریال خسارت وارد می شود، تاکید کرد: برای جلوگیری از هجوم شن های روان در بالادست این مزارع احداث باد شکن ها ضروری است.

باقری با اشاره به پروژه بین المللی جف در این شهرستان توسط سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: طرح بین المللی جف در این شهرستان در حال اجراست و با عملیاتی شدن آن از خسارت به این باغ ها و مزارع جلوگیری می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه دشت های بالادست شهرستان ریگان بر اثر تخریب جنگل ها و مزارع تحت تاثیر فرسایش خاکی و بادی قرار دارند، این امر سبب هجوم شن های روان به باغ ها و نخیلات شده است.

باقری افزود: همه ساله در زمینه هجوم شن های روان اعتباراتی به منابع طبیعی اختصاص می یابد که جوابگو نیست و بیشترین خسارت ها در منطقه ده رضا، رستم آباد، علی چارک، ملک آباد و شیرآباد است که طرح مطالعاتی این روستاها انجام و طرح جف در این مناطق در حال اجراست. وی تاکید کرد: پیشروی شن های روان اگر در شرق استان کرمان و در ریگان برطرف نشود به تبع آن شهرستان ها و استان های مجاور را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.