آرشیو شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۷۴
حوادث - اخبار کشور
۱۱

زیکا به اروپا هم رسید

مسئولان بهداشتی اسپانیا تایید کرده اند که نخستین مورد ابتلابه ویروس زیکا را در یک زن باردار شناسایی کرده اند.

گمان می رود این زن که به تازگی از آمریکای لاتین بازگشته، ویروس زیکا را از طریق نیش پشه در کلمبیا دریافت کرده باشد.

وزیر بهداشت اسپانیا، در بیانیه ای اعلام کرد این زن باردار در یکی از شهرهای شمال شرقی ناحیه «کاتالونیا» شناسایی شده و حال عمومی او خوب است.

به گزارش بی بی سی، در حالی که هویت این زن باردار اعلام نشده، مقام های اسپانیا تایید کرده اند که او هفتمین مورد ابتلابه زیکا در اسپانیا است. با این وجود، این زن نخستین بیمار باردار مبتلابه زیکا است که در اروپا شناسایی می شود.

زیکا از طریق نیش پشه منتقل می شود و دانشمندان معتقدند به تازگی تولد هزاران نوزاد دچار میکروسفالی (عارضه رشد مغزی ناقص نوزادان) به این ویروس مرتبط بوده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز به دنبال انتشار این ویروس وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرده است این سازمان با این هشدار، زیکا را در طبقه بندی همسان با ویروس ابولاقرار داد تا امکان تحقیق و کمک رسانی سریع برای مقابله با آن فراهم شود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، همچنین هشدار داد که اهدای خون و انتقال محصولات خونی از کشورهای داخل محدوده زیکا باید متوقف شود.

این ویروس در کشورهای آمریکای لاتین در حال شیوع بوده و سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با انتشار آن از این مناطق به سایر نقاط جهان هشدار جدی داده است.