آرشیو یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۴
جامعه
۱۳

بازگشت فسیل های مراغه از سفر فرنگ

بر سر تعدادشان اتفاق نظری نیست، اما به کشور بازگردانده شدند و سال های دور از خانه سرانجام به پایان رسید؛ این حکایت بخشی از فسیل های مراغه است که سال 52 به آمریکا منتقل شدند تا مطالعات بیشتری روی آنها انجام شود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش برای بازپس گیری آنها در دیوان لاهه دنبال شد و نتیجه این پیگیری ها دیروز بالاخره نتیجه داد و مراسم رونمایی از آنها در موزه تاریخ طبیعی پارک پردیسان با حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش جام جم، 1351 عددی است که دیروز مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست از تعداد فسیل های بازگردانده شده به کشور در اختیار خبرنگاران قرار داد. این در حالی است که براساس برآورد کارشناسان باید تعداد این فسیل ها حدود 1500 قطعه باشد؛ زیرا کارشناسان تعداد فسیل های کشف شده از مراغه را طی فعالیت مشترک کارشناسان ایرانی و آمریکایی حدود 3000 قطعه تخمین می زنند.

نتیجه 2 سال کاوش

دیروز داریوش کریمی، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات انتقال فسیل ها از آمریکا به ایران عنوان کرد: از سال 63 سازمان حفاظت محیط زیست پرونده فسیل های مراغه را در دیوان لاهه پیگیری می کرد تا این که در شهریور 93 جلسه ای در این دیوان برگزار شد که براساس آن قضات به این نتیجه رسیدند که آمریکا باید فسیل ها را در اختیار ایران بگذارد.

این در حالی است که اصغر مبارکی، مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست یادآور می شود که علاوه بر 1351 قطعه فسیلی که به ایران بازگردانده شده یک توده از فسیل ها نیز وجود دارد.

منظور مبارکی از توده تعدادی از فسیل هاست که هنوز پاکسازی و کد گذاری نشده اند به همین خاطر در قالب یک توده از آمریکا به ایران منتقل شده اند، بنابراین انتظار می رود تعدادی از فسیل ها نیز در این توده باشد.